Van Saint-Privat-d’Allier naar Saugues.

8 juli 2021 - Saugues, Frankrijk

De hellll. Nou heb ik al wat camino’s gedaan , maar dit was weer zo’n etappe van “mag ik hem overslaan?”. Gisteravond heerlijk gegeten bij William van accuil de randonneur  prima vent, goede gastheer en leuk entertainment. Een aanrader. Vanochtend  na een perfect ontbijt, een stempel in je camino - paspoort op pad. Even buiten het stadje gelijk maar de minimale bospaadjes op. Wordt tijd dat er gemaaid wordt of zelf een kapmes meenemen. Flink dalen langs zo’n pad met grove stenen en boomwortels. 5km lang. Dat voel je aan spieren waarvan je je afvraag: hee zitten daar ook spieren. Even een misstap of glijpartij en je achillespezen  naar de ratsmedee. Einde oefening. Ik ga voor voorzichtigheid en heel houden. Ik heb jonge franse meiden gezien springen van het ene naar het andere naar steen. Ik laat ze langs. Het dartelt mooi. Na 7 km de eerste koffiebar. Dus neerploffen. Het meisje van de bediening was blijkbaar net uit haar bed getrommeld. We zullen maar zeggen het was haar dag niet. Koffie lette smaakte naar lauwe melk. Geen fooi dus. Daarna de klim. Wat the hell is dit. Smalle paadjes van nauwelijks een meter breed en daarnaast kan je zo 30 meter naar beneden stuiteren. Dus alleen voor je uitkijken met mijn hoogtevrees. Gelukkig ging het daarna van de afgrond wat door het midden van het bos. Maar nog steeds omhoog. Kwam geen eind aan. Alle spieren die ik had dansten door mijn hele lijf. Het is niet niks van 600 naar 1100 meter te gaan in een paar kilometer. Boven toch even uithijgen en puffen. Ben ook niet de jongste meer.  Alleen opa met kleindochters is ouder. Scheelt een jaar. Heel aardige Fransman die ook nog bij Phillips in Hilversum heeft gewerkt. Afijn dat ter zijde, maar mijn zwager werkte daar ook. Hoever was ik ook weer. Even de draad weer oppakken. Daarna ging het golvend naar Saugues. Mooi Albergue de margaride met een eenpersoonskamer met douche met prachtig uitzicht op de bergen. Straks ook diner hier, maar ik ben even gevlucht naar de bierpomp. De waterhuishouding bij houden. Morgen een wat rustiger etappe met licht voetenwerk. Beetje limburgs aandoet zonder de strakke klimmen.   Nou mooi allemaal weer. Was 19km en bewolkt weer, dat was wel goed voor het wandelen groetjes

Imre

1. Ad Huizing:
    8 juli 2021
    Proost. Je hebt een pression verdiend. Ik heb bij dat soort afdalingen tegenwoordig een stok bij me. Of het helpt????... het voelt in elk geval wel beter 😉
  2. Helene Van veen:
    Oei, spierpijn morgen 🙄.
  3. Siem:
    8 juli 2021
    hier kan je er wel een extra opnemen.....(mooie p[laatjes)
  4. Theo:
    8 juli 2021
    Je gaat lekker Imre, maar stap uit het routeboekje. Maak je eigen route. Kijk naar afstand en overnachtingsplekken. Dan je op plekken waar andere niet stoppen. Je gebruikt Gronze, dan kun je goed plannen. Anders heb je soms lange dagen en soms korte dagen. Laat je niet afschrikken door hoogteverschillen, het is gewoon je tijd nemen. Bon Chemin!!
  5. Imre:
    8 juli 2021
    Heb tot de 15e alles al ingepland. Dus ik loop met een rustig gevoel.
  6. Elza:
    8 juli 2021
    Smalle paadjes zijn toch leuk ? Ik loop altijd met twee stokken....fijn, stabiel en ontlasting voor je beentjes. Maar doe maar voorzichtig op je oude dag.....je bent nog niet op je bestemming.
  7. Andy:
    8 juli 2021
    Pittig dagje dus. Pintjes dik verdiend! Maar yes, you did it. Hoop dat het meevalt met de spierpijn. Mooie foto’s, morgen weer genieten 👍🏻
  8. Marianne:
    8 juli 2021
    Oeioeioeiii, da's niet niks. Ik voel het al in mijn buik als ik de plaatjes zie. Dat je nog foto's kon maken. Prettig vooruitzicht dat het morgen wat makkelijker zal zijn. Buen camino!
  9. Ria de Jonge:
    8 juli 2021
    Pffff.., ziet er prachtig uit op de plaatjes, maar wat een barre tocht. Heftig hoor, met hoogtevrees!
    Heftig en stoer.
    Morgen hopelijk wat relaxter, ook beyer voor de spieren, lijkt me!
    Slaap lekker en fijne dag morgen .
  10. Imre:
    8 juli 2021
    Morgen wat licht glooiend gaat goed komen
  11. Ria van de Ven-Landzaat:
    8 juli 2021
    Gevoelens van heimwee bij de foto's!!!
  12. Ria de Jonge:
    8 juli 2021
    Limburgs, hopelijk met kersenvlaaien!
  13. Amico Guiseppe:
    8 juli 2021
    Hoi Im. Je maakt wel wat mee. Het is een echte onderneming. Je hebt echter wel speciale foto’s. Mooier dan een gladde asfaltweg. Veel succes verder met je tour de france.
  14. Annemieke Blom:
    8 juli 2021
    Prachtige foto’s! Wel een spannende en wederom pittige tocht. Doe voorzichtig! Leuk dat je je albergues noemt.
  15. Imre:
    8 juli 2021
    Er zijn wat volgers die deze route gaan lopen. Zij willen graag wat info. Dus vandaar.
  16. Ans Zonneveld:
    8 juli 2021
    Alles moet weer wat wennen, en met rugtas en klimmen......
    Morgen ben je al meer geoefend. Je traint elke dag voor de dag erna.....Proost, het zijn de beste en lekkerste spierontspanners!
  17. Annemieke Blom:
    8 juli 2021
    Ik ook laatste week van augustus willen we drie weken vanaf Puy gaan lopen. Dus ik volg je graag.
  18. Theo:
    8 juli 2021
    Heel goed dat je gepland hebt tot na de 15de!!
  19. Hans van Diepen:
    8 juli 2021
    Ben geen wandelaar maar ken wel het gevoel dat na een zware dag de voldoening komt en een biertje heerlijk smaakt. Proost Imre en veel plezier verder.
  20. Corine Langohr:
    Dag Imre,
    door jou berichtjes te lezen komen bij mij de herinneringen terug van mijn mijn tocht. Ik liep dezelfde route 8 jaar geleden. Na een week heb ik deze tocht afgebroken omdat het weer ontzettend slecht was en ik heel erg moe werd van oa al die slechte wegen.
    Op het moment dat ik thuis kwam had ik daar al spijt van.
    Ondertussen heb ik wel al de Frances gelopen, maar deze route staat nog hoog op mijn lijstje.
    Ik volg je met veel plezier en interesse.
    Geniet van je tocht Imre!
  21. Maria Franssen:
    9 juli 2021
    Leuk om je verslag te lezen en zo mee te wandelen, een beetje mee beleven. Mooie foto’s. Dank je wel. 😀
  22. Wim en Marianne:
    9 juli 2021
    Dag Imre een heftige tocht zo te zien prachtig de foto,s geniet er van en hou alles heel leuk om dit verslag te lezen.
  23. Elisabeth:
    1 augustus 2021
    Hoi Imre ik loop achter en jij loopt goed zie ik! maar de wegen/weggetjes liegen er niet om. Wel prachtige foto's !