Nawoordje van mijn Camino de Podiensis

16 augustus 2021 - Hoogwoud, Nederland

Lieve vrienden/vriendinnen en volgers van mijn blog.

Na mijn vorige wandeltocht naar Santiago schreef ik al: is er leven na de Camino? Ja hoor, die is er. Je moet het alleen even zien te vinden.  2 dagen helemaal in zen ( of geen zin, scheelt maar 1 letter.). Er komt niks uit je handen, als er al wat in mijn handen kwam. Dus vandaag de boel  maar in de opstart modus. Hoe ik deze Camino beleeft heb?  Heel anders dan de Camino’s die ik in Spanje en Portugal heb gelopen. Vorig jaar en ook nog dit jaar gooide Corona voor veel pelgrims roet in het eten. Er kon niets tot weinig. Ja een beetje door de polder lopen. Routes zoals het Krijtlandpad, Dutch Mountain trail, Walk of Wisdom en de Stelling van Amsterdam konden wel met de nodige voorzorgsmaatregelen. De versoepelingen de laatste tijd in Europa gaven lucht om iets te ondernemen.  Om niet gelijk in Spanje te beginnen had ik besloten de Camino Podiensis ( Van Puy-en-Velay naar St. Jean-Pied-de-Port) te gaan lopen. Een Camino van 750km. Thuis direct allerlei info opzoeken, route bekijken en alvast wat reserveren, treinreis boeken en gaan. Ik heb er geen spijt van gehad. Ik heb genoten en mijzelf vergaapt aan de prachtige uitzichten, vergezichten, diversiteit aan landschappen en de mooie contacten met andere pelgrims. Verschil met Spanje is dat er onderweg tussen de etappes weinig tot niks open is. Dus voor eten en drinken ben je meestal op jezelf aangewezen. Het eerste gedeelte op hoogte gelopen en als hoogste punt de Monts d’Aubrac van 1324m. Heel veel veeteelt op dit gedeelte. Kale stukken met muurtjes of je op de maan liep. Daarna in 25km terug naar een hoogte van 360m. En zo ging het een tweehonderd kilometer door naar Moissac tot een hoogte/laagte van 71m. Door de vele bossen, koren- en weidevelden. Alles, op een paar dagen regen na, onder het genot van prima temperatuur. Dan volgden de prachtige velden met zonnebloemen. Wel een heel mooi moment met 3 fransen. Met zijn vieren het lied “la Montagne” van Jean Ferrat zingen en ik de Nederlandse versie ( het dorp). Kippenvel. En als laatste de graanschuur van Frankrijk met o.a. kilometers lange stukken dwars door de maisvelden. Het geheel is zeer variabel. Het is net of je 750km lang door je fotoboek loopt of schilderij van Van Gogh. Prachtig. Door de Corona gingen heel veel fransen ook op pad. Stellen, alleenstaanden en wat vooral opviel gezinnen met kinderen. Zomaar wat dagen of week op de Camino. Dat betekende wel drukte op de Camino. Wat ik thuis al ontdekte met reserveren van de eerste dagen dat de boel aan slaapplekken al begon dicht te slibben. Hier en daar al wat “complete”. Dus toen gelijk maar een dag of 10 doorgereserveerd. Dat haalt meteen de spontaniteit van het wandelen er uit. Het onbevangen wandelen en zelf bepalen of je stop of doorgaat is er af. Het was druk en niet alle overnachtingsplaatsen waren open of door corona maar op halve kracht mochten draaien of al volgeboekt. Het was dringen om een plaatsje. Veel jeugd had een tentje mee, die konden ze overal wel neerzetten. Dat betekende  dat ik hier en daar moest schuiven met km’s en dat ik daardoor wel eens een dag had van 12km of tegen de 30km.  Ik hoorde al van anderen dat het op de  Camino de France in Spanje al niet anders is. Dat  is wel jammer.  Of het onbevangen spontane wandelen ooit terugkomt? Ik vrees voor de maanden juni, juli en augustus van niet.  Heel veel mensen hebben de Camino ontdekt en willen om zijn/haar moverende redenen een pelgrimstocht doen. Wie ben ik om daar wat van te vinden. Gewoon lekker gaan en zie maar wat je tegenkom. Ieder op zijn eigen manier. Ook overal mondkapjes voor als je ergens binnenkwam. Als je het vergat, wezen de mensen je er wel op. En de laatste dagen met de nieuwe maatregelen in Frankrijk bij elke bar ,winkel of slaapplek je QR laten scannen. Geen QR, geen biertje of broodje en soms geen slaapplek. Maar het is niet overal hetzelfde. Sommigen albergues vonden het wel best zo. Dus bij thuiskomst maar even een sneltest laten doen. Je ligt soms toch wel in een te kleine slaapgelegenheid met teveel mensen, Negatief, Opluchting en kan overal heen. Dat was overigens een advies van het kabinet, geen verplichting.  Ik vond het meer als verantwoordelijkheid naar familie en vrienden.

Ik ga er eens rustig over nadenken of ik dat nog wel wil om op die manier een camino te gaan lopen. Ik heb deze camino er weer zonder kleerscheuren afgebracht. Geen blaren of andere ongemakken. Voor nu even pauze met plannen en denken aan een vervolg op welke tocht dan ook.

Ik dank al mijn vrienden/ vriendinnen en volgers van mijn blog. Voor het lezen en de leuke reacties. Het inspireert  je iedere keer weer op om door te gaan waar je mee bezig bent.

Lieve mensen,  ik wens iedereen een gezond en fijn wandelleven toe en wie weet zien of horen we elkaar wel weer op een of andere Camino.

Groeten Imre

1. Paul:
    16 augustus 2021
    Imre, bedankt voor je vehalen: lekker naturel geschreven. Mijn broer gaat donderdag van start in Ribadeo. Je kan ze volgen op: HENK EN WIL AAN DE WANDEL. Ik wacht je volgende verhalen weer af.
  2. Henk ursem:
    Hallo Imre ,
    je heb veel uit deze camino gehaald , als ik je overdenkingen leest, het was een prachtige lange wandeling , en neem je tijd om alles goed tot je binnen te laten komen. Ik heb genoten van je verslagen. Wij (Wil en Henk) gaan op 19 augustus naar Santiago en nemen de bus naar Ribadeo en gaan dan de Ruta Do Mar lopen, het is maar een kleintje van 300 km, maar ik heb er veel zin.
  3. Imre:
    18 augustus 2021
    Buen camino in portugal. Is ook heel mooi
  4. Clarie Bart:
    16 augustus 2021
    Beste Imre, dank voor het volgen. Hoorde bij het dagelijkse ritueel.
    Prachtig het zingen op de laatste dag. Nu weer " LIFE is a Camino" in Nederland. Buen Camino
    Groetjes van Clarie
  5. Jurjen:
    16 augustus 2021
    Dank je Imre! Het was weer heel plezant.
    Als de wandeljeuk weer gaat kriebelen lezen we dat hier vast wel. Het ga je goed!
  6. Ans Hermelink:
    16 augustus 2021
    Mooie verhalen Imre! Ik wil zelf alleen nog de Pyreneeën oversteken en hoop dat eind september te doen (met bezemwagen).
  7. Annelies Giesen:
    Beste Imre,
    Bedankt voor je dagelijkse verslagen. Ik heb er van genoten en naar uitgekeken. Op deze wijze konden ik en al je andere volgers meegenieten van jouw camino belevenis. Ik vind het bijzonder knap om naast alle dagelijkse camino bezigheden nog een gezellig verslag te schrijven. Chapeau!
    Annelies
  8. Dieuwke van Vliet-Prinsen:
    16 augustus 2021
    Mooi om met je mee te lopen! Dankjewel en blijf gezond 🍀😇
  9. Margreet:
    16 augustus 2021
    Met veel plezier jouw verhalen gelezen van je camino ervaringen op de route de Vezelay. De eerste drie weken van juli liep ik van Bordeaux naar St Jean Pied de Port. Als ik jouw verhalen zo lees was het bij jou op de route zo'n beetje een snelweg van pelgrims. Op de eeg van Bordeaux was het daar bij vergeleken erg rustig, een aantal keren een groep van 5 medepelgrims in de refuge, maar verder of 2 of ik alleen, heerlijk rustig. Maar wat je zegt, al het regelen, organiseren, plannen en vooraf boeken, het neemt heel veel charme en 'toeval' weg van de Camino. Heel erg jammer. Hopelijk komt dat vrije en ongedwongene weer terug. Volgend jaar ga ik in ieder geval verder en ga ik beginnen met de Camino del Norte. Ik zag dat je vorig jaar in Nederland ook diverse trajecten gelopen had. Heb je het Pieterpad al eens gelopen? Heb ik vorig jaar gedaan, ook erg mooi om te doen. Walk of Wisdom lijkt me ook erg leuk. Dank voor al je verhalen in elk geval, op naar de volgende wandeling hoop ik 🙂 Bon camino, bon courage 🍀
  10. Corine Langohr:
    16 augustus 2021
    We kennen mekaar niet en toch heb ik je een beetje leren kennen.
    Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen. Dank je wel en tot een volgende camino.
  11. Jan steen:
    16 augustus 2021
    Imre elke dag was je verhaal weer leuk heb ze elke dag gelezen .succes met je verdere plannen.
  12. Ate van der Zaag:
    16 augustus 2021
    Bedankt voor je verhalen, ik heb ze met plezier gelezen.
  13. Annemieke Blom:
    16 augustus 2021
    Je bent weer thuis! Dank voor de mooie verhalen tijdens je camino, ik heb ervan genoten,om gelachen en soms zeker je eerste deel met veel stijgen en dalen gezucht . Gelukkig haalde je steeds je eindstreep waar een biertje op je wachtte. Wel heel irritant die stress om de overnachtingen. Dat resulteert in een camino zoals het niet is bedoeld.
  14. Ronald Lijster:
    16 augustus 2021
    Dank voor jouw verhalen kerel. Ik genoot er van.
  15. Willy Eradus:
    16 augustus 2021
    Hoi Imre. Wat een mooi afsluitend verhaal over jouw camino van Le Puy en Vezelay naar St Jean de Port. Eerst maar weer genieten van thuis maar ik ken je een beetje en er komt vast nog een volgende camino! Te voet naar Rome ofzo.. 😉Hoop je te zien op de golfbaan! Groetjes Willy.
  16. Annelies:
    16 augustus 2021
    Tja en dan ben je weer thuis. Ook weer 😊 fijn. Maar hoe ouder je wordt, merk je dat alles commerciëler wordt. Uit jouw verhalen blijkt dat bij de camino dus ook het geval te zijn. Jammer maar het is niet anders. Groetjes, schoonzus Annelies.
  17. Rianne:
    16 augustus 2021
    Hartelijk dank voor het meelezen van je camino avonturen. Ja het reserveren is niet altijd leuk, en geeft stress wanneer het niet lukt. Misschien is het volgend jaar weer 'rustiger' op de camino.... Blijf gezond!
  18. Annigje Jannink-Annink:
    16 augustus 2021
    Dank je wel voor je leuke verhalen en mooie, sfeervolle foto's. Ik heb ervan genoten!
  19. Judith:
    16 augustus 2021
    Dankje wel imre ik heb er van genoten
    Heel leuk reis verslag met prachtige foto's
    Lekker weer thuis in high Wood
    Op naar nieuwe uitdagingen 🚶👍
    Gr judith
  20. Marianne:
    16 augustus 2021
    Een prachtige finale, mooi onder woorden gebracht. En nogmaals dank voor je steun.
  21. Wim en Marianne:
    16 augustus 2021
    Hallo Irme bedankt voor jou mooi verhalen onderweg er is al veel gezegd. Wij wensen jou veel gezondheid tot en hopen op weer andere verhalen later. Groetjes Marian en Wim. 👍👍👍🚶🚶
  22. Maria Franssen:
    16 augustus 2021
    Imre, bedankt voor je dagelijkse verslagen en foto's . Al lezende leek het wel of ik zelf een beetje onderweg was. Nu weer tijd om alles te laten neerdalen en t.z.t nieuwe plannen uit te broeden. Groet, Maria
  23. Jacobus:
    16 augustus 2021
    Beste Imre, dank voor al je verhalen. Ik heb nog meer zin gekregen om de Camino te doen.
    Mochten wij elkaar ooit tegenkomen zal ik je zeker een biertje geven, want ik begrijp uit je verslagen dat je bier wel lekker vind........
  24. Ellen:
    16 augustus 2021
    Je bent inmiddels een heel ervaren pelgrim Imre, knap van je dat je dit pittige stuk zo goed hebt doorlopen ! Ik snap heel goed dat de spontaniteit er een beetje van af gaat met al dat gereserveer .Hier zit ik nog op de weg tussen Vezelay en le Puy in en kan ik nog een beetje kijken hoever ik kom , meestal 2 dagen hooguit vastleggen .Hier is het weer erg leeg , weinig winkels voor proviand en geen medepelgrims. Ach ja het heeft allemaal zijn bekoring. Voorlopig ben ik nog aan de wandel en jij mag even bijkomen wat me best lastig lijkt na al die dagen ! Het ga je goed! Hartelijke groet Ellen , te volgen via pindat.com
    ellen.op.pelgrimage
  25. Imre:
    16 augustus 2021
    Wens je een mooie Camino toe. Tussenstuk Vezelay naar Puy is een lastige met weinig open onderweg. Maar dat ja je op de potenties ook wel krijgen. Eten en drinken inslaan voor je weggaat.
  26. Wilma Raats:
    16 augustus 2021
    Dank je wel Imre dat we weer met je mee hebben kunnen wandelen. De verhalen waren weer prachtig 🙏
  27. Anna Dijkstra:
    16 augustus 2021
    Imre! Bedankt voor je mooie verhalen! Ik heb er elke dag weer van genoten! Bedankt dat ik mee mocht genieten!
  28. Elly:
    16 augustus 2021
    was leuk om jouw Camino vanaf de zijlijn te volgen. Respect hoe je deze moeilijke Camino op een ogenschijnlijke makkelijk manier hebt volbracht...met al dat reserveren....gedoe zeg. Je schrijft erg leuk...met veel humor. Thanks voor de leuke verhalen.
  29. Andries Tromp:
    16 augustus 2021
    Leuk om zo met je mee te wandelen Imre. Voor mij ook nuttige nfo: ik ben onderweg naar Le-Puy-en-Velay, maar dst duurt nog effe, ben nog voor Dyon....ik ben met de tent, dat reserveren lijkt me helemaal niks.
    Je kunt me volgen op: https://andrys1956.wordpress.com
  30. Nellie:
    16 augustus 2021
    Hoi Imre, het was weer leuk om je belevenissen te lezen. Ik krijg ook weer zin om mijn Camino te vervolgen.
    Ben van Den Oever tot Vezelay. Dus nog een stukje te gaan. Ik wens je nog veel fijne wandelkilometers, waar dan ook.
    Dank je wel.
  31. Veronique:
    Mooi Imre!!
    Bedankt voor je verhalen!!
  32. Ans Zonneveld:
    16 augustus 2021
    Mooi om met je mee te lopen deze tocht, met pieken en dalen. Alles laten bezinken en ja, er wacht heus wel ergens weer een camino! Bedankt voor je belevenissen. Groetzzzz @ns
    (met groten plannen voor "aan de wandel" op de La Plata)
  33. Imre:
    16 augustus 2021
    mooi Ans, ik zal je gaan volgen. Alvast plezier met de voorbereidingen
  34. Ger Faas:
    16 augustus 2021
    Bedankt voor je verhalen. Ik heb er van genoten.
  35. Josefien:
    Beste Imre,

Ik heb je weer met plezier gevolgd.
    Bedankt voor de mooie verhalen en prachtige foto's.

Gr. Josefien
  36. Ria van de Ven-Landzaat:
    16 augustus 2021
    Hallo Imre, wat heb ik genoten van je dagelijkse verhalen. Zo herkenbaar, veel gevoelens, herinneringen, belevenissen en emoties kwamen weer naar boven. Vandaag op de dag af precies 10 jaar geleden startte ik de camino Francès in Saint-Jean-Pied-de-Port. Onvergetelijke tocht vol prachtige ontmoetingen, belevenissen. Het laat me sindsdien nooit meer los. Bedankt!!!
  37. Margriet en Pierre:
    16 augustus 2021
    Wat heb ik met veel plezier je verslagen gelezen en naar de mooie foto's gekeken. Hoop dat je thuis je draai weer kunt vinden.. Succes. Het ga je goed.
  38. Gert Pot:
    17 augustus 2021
    Ik dank jou voor het mogen "mee lopen" op je route en heb met veel plezier dagelijks je camino gevolgd.
    Ongetwijfeld zeilt er wel weer een mailtje binnen in de mailbox om je volgende camino aan te kondigen en tot die tijd Bon Camino!
  39. Petrum Henricum:
    17 augustus 2021
    Imre, bedankt voor je leuke reisverslagen. Ik ben mij aan het inlezen op de Via de la Plata, die ik in maart/april 2022 wil starten. Jij was daar nét voor de Corona toch ook bijna gestart? Heb je nog plannen in die richting?
  40. Imre:
    17 augustus 2021
    Ben net thuis. Moet even bezinken allemaal.