uitstel van mijn camino

12 maart 2020 - Hoogwoud, Nederland

Lieve Mensen,

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Ik ga a.s. zondag niet van start op de via de la plata. Na overwegingen en overleg met mijn kinderen heb ik besloten mijn camino uit te stellen. Mijn gezondheid is voor mij belangrijker dan de camino.

Het corona-virus slaat ook op de camino toe. Ik lees en hoor dat op de la plata albergues sluiten of halfopen zijn vanwege het virus. En er zijn al zo weinig albergues op de route de la plata. Lees ook dat pelgrim(s) die wel lopen hun tocht afbreken. Ook zijn er die wel doorlopen. Gezien de opmars van het virus in Spanje lijkt het mij niet verstandig om nu te gaan.

Afgelopen weken had ik wel zo iets over mij van het zal zo een vaart niet lopen.

Het gaat met pijn in mijn hart, maar mijn verstand zegt dat ik het moet uitstellen.

Het is jammer, maar het is niet anders. Als ik loop, dan wil ik wel lopen voor mijn plezier en dat gevoel heb ik nu totaal niet.

Ik wacht de ontwikkelingen af en zal zien wanneer het voor mij weer een passend verhaal wordt. Ik kan het hele jaar mijn tocht inpassen. Dat heb je als je niet meer hoeft te werken.

Ik weet wel dat je het virus hier ook kan oplopen en als dat zo is zit ik in ieder geval wel in mijn vertrouwde omgeving.

Dat impliceert niet dat ik nu thuis blijf zitten en wacht tot het overwaait. Ik wandel hier wel in de polder of langs het strand. Toch de conditie op peil blijven houden.

Andere pelgrims die wel gaan of onderweg zijn wens ik een Buen Camino zonder hindernissen en ongemakken.

Met groet

Imre

1. Ellen:
    12 maart 2020
    Woouw Imre , wat een lastige en moeilijke beslissing moet dat geweest zijn voor je. Je keek er zo naar uit en met een paar teentjes knoflook zou het wel gaan lukken ..maar zonder gekheid begrijp ik het wel en zie ik het toch overal om ons heen .en als je al niet getroffen wordt door ziekre zullen preventief veel alberges sluiten ..dan is het geen feestje meer want dan heb je teveel zorgen over slaapplaatsen .natuurlijk doet het pijn in je hart maar goede keuze ..komt vast weer beter moment hoor ! Sterkte en hartelijke groeten
  2. A. Jacobs:
    12 maart 2020
    Heel Jammer maar denk wel een juiste beslissing.
    Gelukkig kun jij op elk moment vertrekken. Dus als het tij gekeerd is gewoon gaan.
    Blijft natuurlijk voor nu een teleurstelling.
    Sterkte en gewoon blijven wandelen
  3. Ria de Jonge:
    Wijs besluit, lijkt me.
    En sympathieke laatste zin!
    Groetjes!
  4. Aad van den Berg:
    12 maart 2020
    Begrijpelijke beslissing. Je werkt er toch helemaal naar toe. Het "loopt" niet weg. Zoals je al zei: pensionada kunnen in principe altijd wel een gaatje vinden om te gaan. Succes.
  5. Amico Guiseppe:
    12 maart 2020
    Een wijs besluit Imre. Het coronavirus is onberekenbaar maar het wandelvirus heb je zelf in de hand.
  6. Marianne:
    12 maart 2020
    Je hebt niet alles in de hand.. jouw tijd komt weer.
  7. Petrum Henricum:
    12 maart 2020
    Ik denk dat je een heel verstandig besluit hebt genomen. De Via de la Plata ligt er ná de Corona-crisis nog steeds.
  8. Yvonne Janssen:
    12 maart 2020
    Lastige beslissing, wel verstandig!
    Heel veel sterkte de komende tijd, om nu even af te kicken en hopelijk kun je snel weer een keer de via de la Plata wandelen!
  9. Gerard van Beusekom:
    12 maart 2020
    Lijkt me een prima besluit, Imre! En veel in die polder wandelen, des te minder kans lijkt me dat je hier het virus oploopt!
  10. Wil Vermaas:
    12 maart 2020
    Beste Imre, kan je gevoel delen. Vorig jaar moesten wij onze wandeltocht van Porto naar Santiago op de dag van vertrek annuleren ivm een blaasontsteking.
    Je gevoel maakt een hand stand overslag, waren er zo op ingesteld. De wandeltocht komt nog wel eens. Gezondheid gaat voor
  11. Cees Schoutsen:
    12 maart 2020
    verstandig man en volgende keer met goed gevoel weg als de virussen zijn verdwenen, succes gr
  12. Paulien:
    12 maart 2020
    Je hebt groot gelijk Imre! Het jaar is nog lang en lopen in het najaar is ook mooi. Geniet lekker hier in de Hollandse polders, venen en bossen!
    Hartelijke groet Paulien
  13. Pim:
    12 maart 2020
    Hoi Imre, goed besluit. Gisteravond hebben wij , vrouw en ik, besproken dat we ons in wat minder risicovolle situaties willen komen. Gewoon beetje nuchterheid en niet alle risico’s aangaan als dat niet hoeft. Wij vertrekken Nu naar verwachting half september.
  14. Andy:
    12 maart 2020
    Hoi Imre, begrijpelijk besluit. Maar snap dat het lastig was. Je leeft er zo naar toe. Maar je hebt ook goed naar je gevoel geluisterd begrijp ik. Een wijs man! Nu eerst maar lekker blijven wandelen dichter bij huis. De via de la Plata wacht wel op jou!
  15. Jan Hogeveen:
    12 maart 2020
    Hi Imre, spijtig voor je maar een wijs besluit.
  16. Gury Grootjes:
    12 maart 2020
    Wat jammer, maar het is niet anders. Op naar de volgende kans. Veel loopplezier in de polder.
  17. Maria Franssen:
    12 maart 2020
    Een pijnlijk maar wijs besluit denk ik. Voorlopig "rond huis" wandelen, gezond blijven en als het weer kan je plannen uit de kast halen.
    Veel goeds, Maria
  18. Elisabeth:
    13 maart 2020
    Verstandig Imre de weg blijft wel liggen loopt heus niet .Maak er thuis maar iets gezelligs van!
  19. Wim en Marianne:
    13 maart 2020
    Imre,
    Heel goed wij zouden 20 april gaan maar hebben het uitgesteld naar september jammer maar helaas maar de gezondheid is belangrijker.
    Groetjes.
  20. Anneke de Groot:
    17 maart 2020
    Verstandige beslissing Imre, je wilt hem wel onbezorgd en met plezier kunnen lopen en dat is nu niet het geval. Ondertussen evengoed veel wandelplezier hier op het vlakke land.