Van Ostabat naar St. Jean Pied de Port

12 augustus 2021 - Bayonne, Frankrijk

Beetje met gemende gevoelens op stap. We werden uitgezongen door de Bask met het lied “ultrea”. Toch wat ongemakkelijk op weg. Het lopen op zich was niet al te moeilijk, 20km, maar de kriebels in je lijf dat het straks is afgelopen. En zo kabbelende voort de laatste klim op naar de poort. Krimmeneel wat staat daar een volk. Heel maar dan ook heel veel toeristen foto’s maken van zichzelf bij de poort of ze een wereldprestatie hebben neergezet. Goh ik mocht ook nog even in mijn eentje staan daar. Wat een geluk. Even verderop door het circus SJPdP geen doorkomen aan. Bij het pelgrimsbureau voor mijn stempel zeiden ze het al: gekkenhuis. Verder door de straat lopende  overal bordjes op de deur. Complete, no beds more, closed etc. Ik zou er toch niet overnachten. Op naar iets te eten. 2 restaurants wachttijden, even verderop richting station kon ik terecht. Prima eten. De middag verder maar doorgebracht met kijken en verbazen. Om 16.00 uur richting station voor een trein ticket naar Bayonne. Het is mooi geweest zo. Grappig nog wel de kaartjes verkoper is ook de machinist en de barjuffrouw waar ik een biertje kocht controleert de kaartjes. Kwam ze met een scanapparaat langs. Ik mobiel aan voor de QR code. Geen verbinding. Heb ik dat. Ze kwam wel terug zei ze. Overbuurman zei dat ze de treinticket kwam scannen. O ja. Overigens de trein bestaat uit 1 coupe en was bomvol. Nu in bayonne in volgens mij de drukste eettentjes straat. Dat komt goed. Als ik thuis ben maak ik volgende week nog wel een eind verhaal met hoe ik het nu gevonden heb. Zal er eens goed over nadenken.

lieve volgers, bedankt voor het lezen en de reacties. Geweldig. Geeft altijd weer een steuntje in de rug.

hartelijk dank nogmaals en groetjes Imre

1. Anna Dijkstra:
    12 augustus 2021
    Jammer dat het voorbij is Imre.
    Ik zag er elke keer weer naar uit, jouw verhalen!
    Maar een fijne reis terug!
  2. Jacobus:
    12 augustus 2021
    Heel veel dank voor alle mooie verhalen. Heb r echt van genoten.
  3. Orné:
    12 augustus 2021
    Imre, ik heb genoten van je belevenissen. Een behouden thuiskomst. Bedankt dat ik een beetje met je heb mogen meelopen.
  4. Pelgrim Henk:
    Beste Imre
    Ik heb genoten van jouw Camino , ben een klein beetje jaloers , misschien kan ik nog naar Portugal
    Veel dank blijf gezond en tevreden
    Groet pelgrim henk
  5. Jack van Delft:
    12 augustus 2021
    Bedankt weer Imre voor je mooie verhaal, ik lag een week in een Duits ziekenhuis en het beurde me enorm op. Op naar je volgende reisavontuur !.
  6. Imre:
    Beterschap en sterkte. Groet
  7. Josefine:
    12 augustus 2021
    Hoi Imre, gek laatste dagje. En dan ineens de drukte in. Ik wens je een goede terugreis!!!
    En idd het was heel fijn je te hebben mogen volgen!!! Even weer herineringen ophalen. Het ga je goed groetjes Josefine
  8. Clarie Bart:
    12 augustus 2021
    Dank voor het volgen. Het ultreya vanochtend was inspirerend met mij de hele dag.
    Goed thuis komen en landen in het pelgrims leven van alle dag.
  9. Annemieke Blom:
    12 augustus 2021
    Dank voor de mooie verhalen! Het is voor het eerst dat ik iemand gevolgd heb. Ik wilde de route eind van de maand gaan lopen maar we hebben vanwege Corona toch dit jaar gekozen voor het eerste deel van het Nederlandse pelgrimspad. Een goede reis naar huis. Van Bayonne naar Parijs en dan naar Nederland, Hoogwoud? Dat wordt een latertje.
  10. Sierk Ter Horst:
    12 augustus 2021
    Regelmatig je verslagjes gelezen. Het was een mooie bijzondere tijd die bij het lezen weer boven kwam. Succes verder, hoop dat je niet al te onthecht bent geraakt, zelf was ik nogal onthecht, maar onze reis duurde langer.
  11. Wil Vermaas:
    12 augustus 2021
    Beste Imre, net zoals je vorige camino heb ik nu ook weer genoten van je dagelijks verslag. Hartelijk dank daarvoor. Wens je een goede thuisreis en veel gezondheid toe
  12. Wilma Raats:
    12 augustus 2021
    Dank je wel dat ik weer mee mocht genieten 🙏 goede reis terug Imre.
  13. Elisabeth:
    12 augustus 2021
    Ach jee al weer voorbij.. jammer of niet? Toch niet doorlopen? Of de volgende keer naar Rome? Goede thuiskomst in elk geval Imre! See you
  14. Judith:
    Hay imre
    Welkom thuis in high Wood morgen
    Ik heb genoten van je reis verhalen
    Spreken mekaar vast een keer.
    Goeie 🚆 reis.
    Gr judith
  15. Elza:
    12 augustus 2021
    Imre: goed gedaan. Weer een Camino op je lijstje.
    Bedankt voor je verhalen op z'n Imres.
    Goede reis naar huis en op naar het volgende avontuur !
  16. Wim en Marianne:
    12 augustus 2021
    Irme bedank voor jou verhalen goede reis naar huis en wij horen nog wel wat van jou. Groetjes
  17. Andy:
    12 augustus 2021
    Dank voor je mooie verhalen Imre. Wel thuis en lekker nagenieten. Je hebt weer een mooie prestatie geleverd!
  18. Ria van de Ven-Landzaat:
    12 augustus 2021
    Jammer dat het voorbij is!!! De laatste dagen heb ik je niet kunnen volgen, was een paar dagen in Leeuwarden. Maar ik wens je een goede thuisreis en ik heb geweldig genoten van het volgen van je dagelijkse verslagen en prachtige foto's. IK ga het missen. Hoop dat je nog lang kunt nagenieten van al je indrukken en belevenissen. Lieve groet, Ria
  19. Petra de Vries:
    12 augustus 2021
    Leuk om de foto’s van SJPdP te zien, inderdaad wat een drukte, dat was half mei echt anders! Leuk om je verhalen te hebben mogen volgen. Goede reis naar huis!
  20. Dineke van Geel:
    12 augustus 2021
    Dank voor jouw mooie verhalen. Het was leuk om je ook deze keer te mogen volgen. Goede thuisreis.
  21. Jurjen:
    12 augustus 2021
    Top gedaan Imre. Fijn dat we op deze manier konden/mochten mee-pelgrimeren. Kom gezond thuis!
  22. A. Jacobs:
    12 augustus 2021
    Imre, dank dat ik toch weer in gedachte met je mee mocht lopen. Ik genoot elke dag van je geweldige verslag/verhaal. Goede terugreis en wie weet mag ik je weer eens volgen op een of andere tocht. Beetje jaloers ben ik wel. Groetjes
  23. Trudie Meijer:
    12 augustus 2021
    Bedankt Imre voor het mooie verslag van deze Camino. Goede reis naar huis en op naar de volgende!
  24. Rianne:
    13 augustus 2021
    Hartelijk dank dat ik je weer mocht volgen op deze mooie Camino, en je mooie verhalen heerlijk om te lezen. 🔝 Ik kijk uit naar je 'nawoord'. Goede reis naar huis!
  25. Marianne:
    13 augustus 2021
    Ik wens je een goede thuisreis. Het was leuk je letterlijk en figuurlijk te volgen. We spreken elkaar nog wel eens. Groetjes!
  26. Ans Zonneveld:
    13 augustus 2021
    Mooi dat we mee mochten "Lopen" en vooral genieten van je verhalen. Goede reis terug en ja, beetje weemoedig na zo'n mooie voetreis.....................Groeten Ans.
  27. Maria Franssen:
    13 augustus 2021
    Het reisdoel is bereikt en toch had voor mij altijd iets onwerkelijks. Ik wens je goeie een goede thuisreis. De vele herinneringen blijven je metgezel. Bedankt voor de mooie verhalen. Maria
  28. Pim:
    13 augustus 2021
    Dank je wel voor je verhalen. Geniet
  29. Tiny Dol:
    13 augustus 2021
    Leuk om weer de foto`s te zien, het is alweer 6 jaar terug dat wij daar ook aankwamen het was het ongeveer zelfde, veel drukte en weinig plaats maar toch had het wel wat.
    Hier vandaan liepen wij de route North, prachtig.
    Ik zie je vast binnen kort weer hier rond lopen, tot ziens.
  30. Amico Guiseppe:
    13 augustus 2021
    Goede reis Imre. Toch weer knap om in de pelgrimage te begeven en tot een goed einde te brengen. Gefeliciteerd n knappe prestatie
  31. Marion de Bood:
    14 augustus 2021
    Imre, geweldig dat je dit weer hebt gedaan! Superleuk om je verhalen te lezen. Op naar t volgende avontuur lijkt mij😅
  32. Annemiek:
    15 augustus 2021
    Het was heerlijk om je weer te volgen en verheug me nu al op je volgende tocht. Gezonde thuiskomst!
  33. Joost & Jennifer:
    16 augustus 2021
    Welkom thuis! Wat een prestatie weer! We hebben weer met veel plezier je verhalen gelezen en met je “meegereisd”. Geniet nog even goed na!
    Groetjes uit het Rooie Dorp
  34. Aad van den Berg:
    16 augustus 2021
    Hoi Imre, gefeliciteerd met het behalen van je toch. Ik herken dat gevoel, ik ben toen maar doorgelopen naar Santiago de Compostela. Ik heb al je verhalen gelezen. Heel veel was herkenbaar. We zien elkaar wel weer een keertje. Gr. Camino vriend Aad