Hell of a job vandaag

18 maart 2019 - Rocroi, Frankrijk

van Ollay-sur-Virion naar Rocroi. 24km

Gisteravond op tijd naar bed gegaan. Sommige volgers hadden al wat info gegeven omtrent de route voor morgen. Nou die is uitgekomen. Met dit gegeven een nachtmerrie. De eerste 7 om liepen prachtig op een asfalt fietspad. Daarna begon de ellende. Sommigen hadden al gewaarschuwd dat borden met de schelp niet klopten, dat ze weer bij het begin stonden na een uur. Dus goed bewapend met kijken naar de schelpen en maps.me op on-line. Moet toch werken. Nou dat werkte prima. Niet verdwaald of zo en mooi de route kunnen volgen. Vrolijk naar de gastvrouw gebeld van het adres waar ik vertrok. Ben er hoor en ik leef nog, maar vraag niet hoe. Want ze maakte zich zorgen. Een stel heeft in de zomer omdat ze de weg kwijt waren, maar in het bos geslapen. Maar nu the hell. Heel veel bagger en water op de paden. De regen heeft zijn werk gedaan. Wat een zootje. Af en toe het bos in om de boel te ontwijken. En liep door een kerstbomen bos. Opeens hoorde ik knorren. Wilde zwijnen heel dichtbij.l Ik heb nog nooit zo snel mijn wandelstok van mijn rugtas gehaald. Ik stond op scherp. Maar ik hoorde heftig gekraak en gehol. Dus ze waren gevlucht.  Volgende  moment. Overstroming op het wandelpad.  100 meter naar links, kan er niet overheen, honderd meter naar rechts ook niet. Dus wat nu? Rugzak af op een droge plek. Sandalen er uit, Schoenen  en sokken uit. Nou kijken hoe dat gaat. Eigenlijk best wel goed, maar alleen zoooo koud. Blij dat ik over was En verder. Bij een stapel hout schoenen weer omgewisseld. Kwam er een boswachter met zijn auto langs. Precies op het pad waar ik ging lopen. Wat een troep weer ook het pad. Weer het bos in. Maar het pad ging steeds lager en ik hoger. Het wandelpad leek wel een heel lange badkuip. Ergens moest ik weer naar beneden. Schoot niet op door al die takken op de grond door het bos. Maar ik hield het schelpen in de gaten. Opeens open veld. AH, de schelp weer. Allemaal prima aangegeven. Tuurlijk bij heel mooi zomerweer prima te doen. Maar nu effe niet. Het hele pad lag vol met afgezaagd hout. Dus weer langs de kant door het bos. Weer een overstroming. Hoe kom ik daar over. 50 meter verder een gat van een meter. Maar proberen over te springen. Dat is niet mijn sterkste punt. Voor de tweede keer mijn houten wandelstok gebruikt. Vorig jaar gekocht in St. Jean-Pied-de-Port. Stok in het  midden van de overstroming, tot drie tellen en dan gaan. Gelukt. Ik ben soms iemand die dan juist in het water kan donderen. Nu gelukkig niet. Klein stukje nog en de ellende was over. Zag al een huis, bleek het boswachters huis te zijn en was dus het bos uit. Verder ging de wandeling over asfalt door naar Rocroi, met twee heftige buien. Maar dat vond ik minder erg als het ellende in het bos. Nu weer op een unieke locatie. Huis helemaal in de jaren 60. Flower power man. Yeah. Meubilair ook, hahaha. Ik heb de gastvrouw nog niet gezien, dus ik ben benieuwd hoe sixty ze is. Denk dat ze schildert, geldt op alles wat aan de wand hangt. Zie de paar foto's. Naar de kamer gebracht, voel me helemaal hippie. En toen de douche. Helemaal 2020. Met massage-stralen. Ik heb er te lang onder gestaan. Helemaal weer top na de inspanning. Ben alle inspanning gelijk vergeten. Ja, het staat hier vol oude meuk van de jaren zestig. Heeft ook wel weer wat. En de gastheer ( zoonlief van de gastvrouw), helpt mij met de leffe biertjes. Die kan al niet meer stuk bij mij. Hij heeft ook alvast voor mij de volgende slaapgelegenheid gereserveerd. Een van de wijsheden van de Camino: durf te vragen.  19.00 uur warme maaltijd hier, morgen 08.30 uur ontbijt. Morgen is minder zwaar, zegt de zoon. En maar 22km. Wel lekker. Want ik moet ook wennen aan het klimmen, omzeilen e.d. Voel de beentjes wel. Over dat stukje van 24km bijna 8 uur gedaan. Maar ja, hoort er bij die toestanden.

Groetjes allemaal weer

imre

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mimi:
    18 maart 2019
    Wat een spannend verhaal Imre, stoer hoe je dit allemaal aanpakt. Chapeau en succes morgen! Het lijkt wel een boek te worden!
  2. Arnold:
    18 maart 2019
    Hoi Imre, je kan mooi beeldend vertellen. Kijk elke dag uit naar je epistel. Gr. Arnold
  3. Anna Dijkstra:
    18 maart 2019
    Wat weer een leuk en spannend verhaal, ik geniet er elke avond van!
    Veel plezier maar weer voor morgen!
  4. Joke koek:
    18 maart 2019
    Nou saai is je tocht tot nu toe niet Imre. Maar je gaat goed en er komen vast betere dagen. Wij genieten in elk geval van je heerlijke verhalen. Succes!
  5. Elly:
    18 maart 2019
    leuk om te lezen....wat een dag....suc6 morgen...
  6. Jur en corrie:
    18 maart 2019
    Mooi verhaal imre en het leuke is dat corrie en ik diverse malen bij recroi de grens overgaan richting Spanje wel krijg ik het idee dat je zeker niet de kortste route hebt maar zo werkt het als je pelgrimmetje speeld succes man groetjes corrie en jur
  7. Erika:
    18 maart 2019
    Het is iedere dag weer een feestje om je blog te lezen. Een zware dag gehad, met een mooi einde wat fijn. En er wordt weer goed voor je gezorgd. Geniet ervan!
  8. Simon Swart:
    18 maart 2019
    Ff afzien Imre... maar morgen weer een betere dag!
  9. Lida Jonkers:
    18 maart 2019
    heeft het toch geholpen dat fierljeppen ,
  10. Anna:
    Geniet van je verhalen
  11. Drikus:
    Hallo Imre,
    Wat een barre tocht. Maar je hebt je er kranig doorgeslagen. Ik volg voor een deel ook jouw weg. Ik heb dan ook veel aan jouw leuk beschreven verhalen. Ik wil het liefst via Parijs lopen. Er schijnen op die route echter weinig overnachtingsplaatsen voor pelgrims zijn. Mocht jij onderweg daarover nog iets horen dan hoor ik dat graag van jou.
    Buen Camino Drikus
  12. Margriet en Pierre:
    Maart roert zijn staart
    .Dat merk jij wel. Hoop dat het pad beter wordt.
  13. Patrick kleuver:
    18 maart 2019
    Wat herkenbaar allemaal, de bospadden die modderpoelen waren. Ik wil je niet ontmoedigen want je gaat heel goed maar er komen nog een paar van deze dagen aan in Noord Frankrijk. Maar je geniet er wel van voel ik in je verhaal. Bon Camino.
  14. Ria de Jonge:
    Tjonge, jonge..
    Petje af! Wat zal jij lekker slapen vannacht!
  15. Maria Franssen:
    18 maart 2019
    Maar goed dat je een ervaren wandelaar bent, je laat je niet gauw afschrikken. Hopelijk krijg je komende week lenteachtig weer, zonder wateroverlast. Buen Camino 🌞
  16. Wilma Raats:
    18 maart 2019
    Prachtig verhaal weer Imre ☺️ Kijk gewoon avonds ernaar uit om je belevenissen te lezen. Fijne avond en maar weer een fijne dag morgen 👍
  17. Edith:
    18 maart 2019
    Iedere avond zie ik uit naar je verhaal vd dag. Na al die regen moest ik even kijken wat de weersverwachtingen zijn voor komende week en ja wel hoor, de temperatuur gaat omhoog en de regen blijft uit,dat is de voorspelling. Een goeie week maar weer.🌤
  18. Anneke Gnade:
    Bikkel💪
    Voor jou een barre dag, maar ik geniet van je verhalen Imre.
    Succes morgen
  19. Brigitte Vis:
    18 maart 2019
    Heb weer genoten Imre van je blog! Slaap lekker. Heb morgen weer een mooie dag 😃
  20. Simon en Emmy:
    18 maart 2019
    Ja... niet gering Imre. Dit soort etappes kom je tegen en vergeet je nooit meer.
  21. Josefine:
    18 maart 2019
    Hoi...knap gedaan vandaag. Pittig dagje hè. .....ik ken idd ook mensen die in het bos hebben overnacht naar Rocroi toe. Omdat ze verdwaald waren. En ja slim om iedere avond je gastheer/vrouw te laten bellen naar de volgende overnachting. Dat deed ik ook altijd. Hun Frans is beter en ze bellen lokaal. Geniet ervan bon camion Josefine van den Hoven
  22. Joop Jansen:
    18 maart 2019
    Prachtig verhaal. Hoop voor je dat het morgen beter is.
    Buen Camino.
  23. Elisabeth:
    Hi Imre,
    Wat een "feest" van herkenning! Het kan dus toch erger wat modder etc betreft, Dat viel ons ook ten deel.. ook de wilde zwijnen met jonkies op 20 mtr afstand overstaken. Wij zijn dus ook verdwaald in regen en mist, gruwelijk en toen we net bedacht hadden dat we maar een boom moesten zoeken en gaan zitten doken er 2 mannen uit de mist op! Met grote dank aan Jacobus! en ze wezen ons de juiste weg het was nog even lopen kwamen we eindelijk op de weg was het nog een heel eind. donker en mistig en moe toen we eindelijk in Rocroi aankwamen zagen we een B&B onze redding, heerlijk onder de douche mevrouw stopte onze modderige was in de machine en heerlijk eten. Hoe blij ben je dan!! Fijn dat het allemaal bij jou ook goed kwam Imre, ik hoop dat je het goede weer tegemoet loopt, wij hadden nog 2 dagen stromende regen en die hebben we in een caravan op een camping doorgebracht. Je moet alles meemaken. Bon Chemin Imre
  24. Astrid:
    19 maart 2019
    Mooi verteld: we zien je lopen ! Wat ben je blij als je op zo'n dag bij het einde aankomt, maar toch blijven het juist hele mooie herinneringen. Veel succes !
  25. Klaas Aaij:
    19 maart 2019
    Hallo Imre,dit stuk door het bos is dus nog steeds dezelfde verschrikking als vorig jaar maar je hebt het gered en erger als dit wordt het niet
    Je weet het: zonder strijd geen overwinning!
    Je gaat als een speer en het weer wordt beter dus op naar Rheims
    Succes
  26. Helma Bexkens:
    19 maart 2019
    hier is alleen een pppffffffff op z'n plaats, de rest is door anderen geschreven. Ik kan dat alleen maar onderschrijven.
    sterkte en op naar mooie paden en weer!
  27. Annelies:
    19 maart 2019
    Hier ook zon, eindelijk. En de wind is gelukkig gaan liggen.
    Doeiii, Annelies
  28. Elza:
    19 maart 2019
    Ha Imre ! Ik ken de route en zie dat er nog steeds bomen over het diepe pad liggen. Ik twijfelde toen of ik wel goed zat.....maar ik ben ook aangekomen op datzelfde adres. Met al die schilderijen en die slaapkamer en die douche. Heel leuk adresje !
    Maar gelukkig was het 'in mijn tijd' toen allemaal droog. Wat een verademing was het voor mij als ik de schelpen weer zag. Zelden zo blij geweest met een simpele markering....