2e dag van Le Puy en Velay naar Saint-Privat-d’Allier

7 juli 2021 - Saint-Privat-d'Allier, Frankrijk

De kop is er af. 23,5km kuitenbijten. 18 km klimmen. Trapsgewijs, dat wel. Klimmen, vlak, klimmen vlak etc. Na een stevig ontbijt om 07.15 op pad. Het klimmen kon nog eens wat tijd in beslag nemen. Vandaag prima weer en in korte broek en t-shirt op pad. Gelijk een steile klim voor gevorderden. Je eerste adem kwijt en puffend en piepend boven komen. Ja, waar heb ik voor het laats geklommen. O ja limburg. Nou dat telt niet. Vandaag van 630 naar 1200 meter geklommen. Beste hijs. Niet zo erg als de eerste etappe op de camino de Franse, maar toch. Ik liep met een Franse opa op die zijn 2 kleindochters mee had voor een stuk van 200km. Wel de koffers laten vooruit sturen. Prima toch. Eerst maar eens koffie scoren na 9 km. Opa gaf tevens onderwijs en dook met de kleindochters de kerk in. Als dat maar goed afloopt. Ik ging door. Wat een mooi landschap in deze contreien. Zo prachtig over alles  heen te kijken en idyllische dorpjes in de verte zien liggen. Na montbonnet een pittige klim nog even. Daarna een mooie afdaling naar de eindbestemming. De laatste kilometer was verschrikkelijk. Steil, rotsen, klei, glibberen en glijden. Maar ik ben er heelhuids gearriveerd. Accuil de randonneur. Prima plek  prima gastheer en vanavond diner hier. Omdat ik vroeg was eerst maar naar de plaatselijke kroeg voor een welverdiend biertje. Er zijn best wat fransen op pad. Nog geen pelgrims van andere landen tegengekomen. Je komt niet snel aan een praatje en ze groeten je niet of nauwelijks.Tuurlijk zijn er vriendelijke uitzonderingen. Leuk dorpje. Morgen maar 19km naar Sauges. Daar zit weer een beste bult in van 600 naar 1000 meter. Kort maar hevig. Om 19.00 uur gezellig eten. Opa en kleindochters eten ook mee. Gezellig, opa spreekt ook engels. Voor de pittige klim vanmiddag klein gezellig intermezzo gehad met 2 aardige franse dames. Ahhh nog klimmen? Dan nemen we eerst maar een biertje als brandstof. Dames naar mijn hart. Die hebben lol met elkaar. Groetjes allemaal weer.

imre

1. Margriet en Pierre:
    7 juli 2021
    Dat klimmen voel ik nog als je erover schrijfr
  2. Josefine:
    7 juli 2021
    Hoi imre, mooi daar he!!! Heel anders als Spanje! Pittige klimmetjes idd en afdalingen. Morgen als je beneden bent eerst koffie scoren!!! Sauges is ook een mooie binnenkomer. Veel plezier gewenst
    Bon chemin
  3. Imre:
    Foto’s plaatsen lukt niet erg. Slechte verbinding. Morgen maar weer
  4. Theo:
    7 juli 2021
    Je niet druk maken over die bulten, genieten is veel belangrijker!!
  5. Imre:
    7 juli 2021
    Kont helemaal goed theo. Ik geniet volop en neem die bulten op de koop toe.
  6. Imre:
    7 juli 2021
    Nou de foto’ s is een beetje een rommeltje geworden. Het is niet anders met de verbinding hier. Constant opnieuw laden. Het is wat het is.
  7. Marianne:
    7 juli 2021
    Dat is een stevig begin Imre. Was die steile afdaling op het laatst gevaarlijk? Lijkt haast zo. Je hebt het gered en gevierd. Goed begin. Voor morgen weer buen camino!
  8. Ria de Jonge:
    7 juli 2021
    Je zal je kuiten wel voelen, zeker na de laatste kilometer!!
    Well done, Imre. Petje weer af voor je!
    Fijne avond verder en morgen weer een mooie dag!
  9. Trudie Meijer:
    7 juli 2021
    Wat fijn Imre dat je weer op het pad! bent en fijn dat we mogen “meelopen “ mijn man staat ook weer te trappelen, hoopt in september te gaan. Lieve groet Trudie Meijer
  10. Jacqueline:
    7 juli 2021
    Zo. De eerste meters weer in de benen. Gaat helemaal goed komen zo te horen.
  11. Elza:
    7 juli 2021
    Dat wordt morgen met spierpijn opstaan, vrees ik. Hoort erbij. Dan loop je vervolgens alle bulten fluitend op.
    Prachtige omgeving. Genieten !
  12. Marianne:
    7 juli 2021
    Leuk om al lezend met je mee te lopen; ik ga op 2 sept lopen vanaf Le Puy. Mag ik vragen hoe lang je over deze etappe hebt gedaan? Ik ben wel grens zijn 20-25 km per dag te lopen maar als eerste etappe en met al dat klimmen kan ik me ook voorstellen te stoppen in Montbonnet.
  13. Annemieke Blom:
    7 juli 2021
    Respect Imre! Wat een stevige eerste dag. Hoe was die afdaling met glibberen en rotsen..wel te doen met behulp van je stokken.
  14. Imre:
    Heb geen stokken mee
  15. Annelies:
    7 juli 2021
    Hoi zwager, ik dacht dat je het rustig aan zou doen. Nee hoor, meteen maar 23.5 km. En dan ook nog, klimmen en glibberige wegen.
    Petje af hoor. Maar denk om jezelf. Vergeet niet te genieten. Veel succes EN plezier. Doeiiiii
  16. Wim en Marianne:
    7 juli 2021
    Irma leuk hoor om jou weer te volgen ik hoop dat jij een beetje goed weer houd wij blijven je weer volgen. Groetjes
  17. Ria van de Ven-Landzaat:
    7 juli 2021
    Heerlijk je weer te volgen!!!
  18. Jurjen:
    7 juli 2021
    Fijn dat de kop eraf is! Na een inspannende dag, weer snel in je camino-mood!
  19. Tiny:
    8 juli 2021
    Imre je mag weer “gaan” wij hebben vandaag een vriend begraven, een aantal jaren geleden liepen wij met hem en zijn vrouw van Porto naar Santiago, zou jij een kaarsje voor hun willen branden in Santiago? Voor morgen weer een goede wandeldag en goede ontmoetingen!
  20. Imre:
    8 juli 2021
    Ik ga niet door naar Santiago maar ik steek onderweg wel een kaarsje
  21. Tiny:
    8 juli 2021
    Sorry was een beetje in de war gister, ik g
    Heb het ook wel gelezen! Goede voortzetting!
  22. Yvonne:
    8 juli 2021
    Hoi Imre, tijdens een drukke werkdag lees ik tussendoor jouw verslag en voel zowat de kuiten van de klim,de rust van het landschap en de wijdsheid......een heerlijk intermezzo, dank je voor het meegenieten!
  23. Anna Dijkstra:
    8 juli 2021
    Wat weer een leuk verhaal! Ik geniet er elke keer weer van!