Bernadette

8 april 2019 - Nevers, Frankrijk

Van Premery naar Nevers. 32km

Was het nog wat gisteravond? Nou, lekker gegeten en mij verwondert over de entourage. Beetje gedateerd allemaal. Verlengde huiskamer met een tafel als restaurant voor 4 personen. Het is een st.jacquespelgrims verblijf. Tja, dan mag het. Vriendelijke mensen. Hemelbed, ook leuk. Beetje gek dat het toilet buiten is. Moest ik 's nachts er uit. Schoenen aan, lange broek aan. In het donker met een hoofdlampje naar beneden. Naar buiten, hopen dat de deur niet dichtvalt en dan naar het toilet. Verzin het niet. zie foto's. Vanochtend prima ontbijt gehad en het zou een mooie wandeling worden. Hele dag, op een klein stukje na op asfaltwegen en paadjes. Loopt als een tierelier. Eerst even een lange niet steil lopende klim. Dat zou de enige zijn vandaag. Dus met volle energie er tegenaan. Heerlijk weer door de landerijen naar het volgende plaatsje. Onderweg nog wat mooie kiekjes kunnen doen van vergezichten, uitzichten en wat koeien die je glazig aan staan te staren. Mooi huisje gezien wat helemaal beschildert is. Prachtig even buiten Guerigny. Lekker aan de koffie daar en dan het laatste stukje. De zon begon een beetje door de wolken te komen, dus wandelen in T-shirt. En zo viel ik Nevers binnen. Op zoek naar de zusters van Bernadette. Wat een pracht gebouw. Heel fijn ontvangen bij de receptie. Ingeschreven en naar de kamer. Omdat ik redelijk op tijd binnen was, zo rond 3 uur, de was maar weer eens doen. Was wel weer nodig. Gedoucht en geschoren, vader kan op stap. Eerst even naar de grot en hij Bernadette kijken. In de tuin is een Lourdes grote nagebouwd en in de kerk van het klooster ligt Bernadette opgebaard. Wel weer heel apart. Zo een 40 jaar geleden heb ik met Margriet een dag of 10 in Lourdes vrijwilligerswerk gedaan. Margriet als verpleegster en ik als brancardier de mensen in een rolstoel  door het dorp en naar de kerk rijden. Ook wel weer een aparte belevenis dat je hier weer een herrineringsdingetje heb van Lourdes. Tja, om weer even bij stil te staan. Daarna even op een terras een biertje gedaan. Prachtig weer er voor. Straks eten in het restaurant van het klooster.Morgen gaat de karavaan weer verder. Ik ga straks eens even kijken welke kant op. Nog geen flauw idee, dus mooi tijd om te puzzelen.

Ik groet jullie allemaal weer,

Imre

1. Astrid:
    8 april 2019
    Mooie herinneringen, die blijven doorgaan in het heden..... het is een prachtige tocht !
  2. Elisabeth:
    Hi Imre ,
    Goed man! En grappig hebt hebt op dezelfde plek als wij overnacht in Premery en nu ook dus bij Bernadette, lekker zo stadje in en Sancerre gaan drinken op het plein. Oh nee je hebt al een biertje gedro nken :) Goed eten in het kloostervonden wij. Wij bleven een dag. En daarna idd naar Parize daar hebben we overnacht bij mevr. en men Riberolles van Chateau de Taches met halen en brengen en goed eten. En donativo misschien heb je er iets aan. Dus mocht je nog andere adressjess wilen hebben dan zoek ik ze graag voor je op. Wij hebben overigen toen ook een heel stuk de D route gelopen. Kijk weer uit naar je volgende verhaal en belevenissen Imre! Salut
  3. Edith:
    8 april 2019
    Ondertussen heb je al een flink eind gelopen. Op de kaart begint het al een indrukwekkend eind te worden. Ik vind het plezierig om iedere dag even de foto's te bekijken. groeten Edith
  4. Ria de Jonge:
    8 april 2019
    32 km!! Opnieuw petje af voor je reis en voor je heerlijke blogs! Fijne avond!
  5. Joop Jansen:
    8 april 2019
    Vijftien jaar geleden stonden mijn helaas te jong overleden broer en ik ook bij Bernadette. Zeer emotionele foto.
    Maar ondertussen schiet jij al een lekker eindje op. Ik geniet telkens weer van de mooie herkenbare foto’s. Bon Camino.
  6. Piet Rosenhart:
    8 april 2019
    Morgen naar Sancoins? Ik heb daar geslapen bij mevr. de Ganay. Groot oud huis vlak bij de kerk. In Charenton kun je overnachten bij mevr. Mativon in een schitterend groot huis. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. O ja, in 2007 en 2013 mocht ik ook bij Bernadette slapen. Helaas niet in een hemelbed!
    Buen Camino.
  7. Astrid:
    12 april 2019
    In 2007 op bezoek geweest bij Bernadette met mijn ouders, toen met een busreiziger naar Lourdes.
    Ook mooie herinneringen aan bewaard!