Helemaal klaar voor de tocht

1 maart 2019 - Hoogwoud, Nederland

Lieve mensen,

Morgen is het dan zover. De start van de camino van mijn huis naar Santiago de Compostella. De rugzak staat klaar. 8,5 kg er in. Laatste weken al vele malen in en uitgepakt. Gewogen, dat wel mee, dat niet mee. Ook mij afvragen kan ik dat en dat onderweg kopen. Hup er uit dus. Met het weer van de afgelopen weken had ik zoiets, nou, kan ik beginnen!!!!!!!. De weersvoorspellingen voor de komende 14 dagen geven een iets ander beeld dan die afgelopen weken. Onbestendig, wind, wolken, hier en daar wat zon en regen. Maar goed, dat hoort er ook bij. Je kunt niet 3 maanden lopen met alleen de zon op je bol. Ik heb diverse blogs van pelgrims doorgenomen en ieder heeft wel onder allerlei weersomstandigheden gelopen. In ieder geval een vette regenjas met zijventilatie gekocht. Het lopen met een poncho ligt mij niet. Ik heb dit keer wel gekozen om een wandelstok mee te nemen. Geen aluminiumstok die inschuifbaar is, maar een originele houten stok, die ik in Vezelay bij het pelgrimskantoor heb gekocht, toen ik daar vorig jaar op vakantie was. Ik zal er niet alle dagen mee lopen, maar op moeilijke momenten van bagger, dalen en klimmen zal hij ongetwijfeld van pas komen. Op mijn vorige 3 camino’s heb ik altijd zonder stok(ken) gelopen, en dat beviel eigenlijk wel prima. Nooit nodig gehad. Morgen om 8 uur doe ik de deur achter mij dicht en ga op stap. Een mooi begin, daar vertel ik wel in mijn verslag nog wel over, van een prachtige tocht. Route heb ik wel in een schema verwerkt, maar is niet zaligmakend. Voor Nederland hou ik het schema aan, maar daarna is het : het komt zoals het komt. En ik zie wel wat en wie er allemaal op mijn pad komt. Ik loop grotendeels op de pelgrimsroutes van maps.me . De 5 boekjes die ik anders mee moet nemen wegen bij elkaar wel wat. Dus ik vertrouw helemaal op het digitale gebeuren. Verder heb ik diverse bestanden op mijn tablet gedownload, dus iedere avond kan ik wel het een en ander doornemen voor de volgende dag. Ook diverse apps geïnstalleerd zoals pelgrimwise en gronze. Verder neem ik een aantal wijsheden van andere pelgrims ter harte: Zet een stap, je komt altijd aan. Er komt altijd iets moois op je pad. Geen haast is geen stress. Stel je verwachtingen bij. Verwezenlijk je dromen. Durf los te laten en alleen te zijn. Durf te vragen want je krijgt geen tweede kans. Ken je letterlijke en figuurlijke ballast. Loop je eigen camino en niet die van een ander. Kortom, ik ben er klaar voor. Morgen de eerste stempel hier in Hoogwoud bij het kapelletje van de kerk van St. Jan’s geboorte. Kaarsje opsteken bij het graf van mijn lieve Margriet. Zij ziet wel toe of het goed met mij gaat. En dan go by the flow. Lieve mensen, ik post eigenlijk wel iedere dag iets op mijn blog. Veel plezier ermee.

Groetjes Imre

1. Ria de Jonge:
    1 maart 2019
    Wat een ontroerend mooie tekst, Imre.
    Dank voor het delen.

Heel goede en mooie reis gewenst. Je gaat in elk geval goed voorbereid op pad.
    Succes en geluk!
  2. Klaas Aaij:
    Heel veel succes Imre!
    Ga je volgen en krijg zelf alweer heimwee
    Met jouw ervaring gaat dat vast goed komen
    Buen camino!!!
  3. Joost & Jennifer:
    1 maart 2019
    Heel veel succes, maar vooral veel plezier, Imre! We kijken uit naar je verhalen. Groetjes uit het Rooie Dorp
  4. Ab Aberson:
    1 maart 2019
    👍veel plezier en buen camino.
  5. Joke koek:
    1 maart 2019
    Imre, wij wensen je je een hele fijne "wandeling" toe. Geniet ervan zodat wij weer van je verhalen kunnen genieten. Lieve gr. Joke en Gerard
  6. Annelies:
    1 maart 2019
    Heel veel succes en plezier en alles wat je verder nodig hebt.
    Ik ga je verhalen volgen.
    Hele hartelijke groet van je schoonzus en zwager uit Harlingen, C&A
  7. Aad van den Berg:
    1 maart 2019
    Hallo Camino vriend Imre. Ik wens je heel veel succes met je tocht. IK blijf je volgen. Zelf ga ik 2e week mei vanuit Vezelay naar Santiago de Compostela lopen. Bij Jean Pied dePort steek ik over naar Irun waar ik (weer) via Camino del Norte gaat lopen. Die vond ik in 2015 ook zo mooi. Gr. Aad
  8. Henriëtte:
    Mooi geschreven, ik “loop” de komende maanden mee 🥾☃️😎 Bon Camino
  9. Amico Guiseppe:
    1 maart 2019
    Wat weer een wijsheden. De volgende dan;
    Elke stap brengt je verder van huis maar ook weer dichterbij.
    Uit de verhalen bundel van "De versleten zolen". Succes Imre.
  10. Marc vrolijks:
    1 maart 2019
    Tart het fysieke, laat de emoties toe, en geniet van het spirituele avontuur.
  11. Petrum Henricum:
    Buen Camino Imre.
  12. Simon Swart:
    1 maart 2019
    Mooi en ontroerend blogverslag Imre. We gaan je volgen! succes!!
  13. Fred Daniël:
    1 maart 2019
    Heel veel plezier en succes
  14. Margriet en Pierre:
    1 maart 2019
    Stap voor stap voorwaarts en kijk af en toe eens om. Ultrea.
  15. Wilma Raats:
    1 maart 2019
    Mooi heel veel loopplezier Imre, Buen Camino!
  16. Erika:
    1 maart 2019
    Imre, veel succes en ik wens je prachtige geniet momenten en mooie ontmoetingen. Buen Camino! Groetjes Cor en Erika
  17. Yvonne:
    Bon Camino! Geniet ervan en een mooie wandeltocht toegewenst.🚶👍
  18. Elisabeth:
    1 maart 2019
    Mooi Imre! Verheug me op je verhalen en belevenissen. Fijn om zo mee te mogen lopen. 4jaar terug ging ik ook bijna vanuit Maastricht dus vast veel herkenning. Krijg er heimwee van. Ik wens je een mooie tocht Imre. Keep going. Bon Chemin Buen Camino.
  19. Jurjen:
    1 maart 2019
    Veel plezier gewenst en dat je verwachtingen uitkomen!
  20. Tiny Dol:
    1 maart 2019
    Knap gedaan 8,5 kg veel thuis laten is een kunst.
    Een hele fijne Camino met vele belevenissen, we gaan het lezen de komende tijd.
    Buen Camino
  21. Willy Eradus:
    Lieve Imre.
    Jouw artikel ontroert me.. na maanden van voorbereiden en wachten op vertrek wat wel eens lastig was met jouw doenerige aard 😊 is het dan nu eindelijk zo ver! Ik wens jou een heel fijne en behouden wandeling toe met veel mooie momenten en ontmoetingen met lieve en inspirerende mensen die vast op je pad komen. En natuurlijk veel gezelligheid en plezier!
    Tot over een paar maanden. En natuurlijk hou jij ons op de hoogte van jouw bijzondere pelgrimage. Je 70e verjaardag ga jij 'on route' vieren. Heel leuk!
    Go with the flow!

Buen Camino!
    Liefs,Willy
  22. Pelgrim henk:
    Imre
    Buen camino
    Doe het stap voor stap , een slak ziet meer als een haas.
    Gr pelgrim Henk
  23. Anet:
    1 maart 2019
    Buen camino en vooral; loop je eigen camino 🤛
  24. Marina:
    1 maart 2019
    Wauw Imre, wat gaaf dat je dit gaat doen vanuit huis. Ik ga je zeker volgen, succes!! Groetjes Marina
  25. Mimi:
    1 maart 2019
    Imre geweldig prachtige tekst. Wat mooi dat je je vrouw in je hart blijft dragen. Ik zal je volgen veel succes maar vooral mooie momenten en ontmoetingen gewenst! Mimi
  26. Gury Grootjes:
    Fijne, inspirerende tocht.
    Warme groet
  27. Patrick kleuver:
    1 maart 2019
    Bon camino elkaar verleden jaar gesproken toen ik onderweg naar Santiago. Nu ga ik jou volgen met waarschijnlijk een hoop herinneringen aan mij zijde. Doe mijn moto nog toevoegen aan je spreuken" niks moet alles kan." Veel plezier met je tocht.
  28. Corry Pronk:
    1 maart 2019
    We wensen je een hele mooie voorspoedige wandeling Imre. Een reis met herinnering en nieuwe mooie momenten. Heel veel succes en warme groeten van Nico en Corry Pronk
  29. Marcel:
    1 maart 2019
    Succes Oom, we gaan je ook zeker volgen vanuit Ierland en zal door je mooie verslagleggingen weer net voelen alsof we in je rugzak zitten. Figuurlijk dan, anders wordt 't wel hele zware tocht 😂. Geniet ervan!
  30. Milena:
    1 maart 2019
    So cosa si prova il giorno prima della partenza. Mantieni questo spirito per tutto il cammino. Sono felice di aver percorso un pezzo con te l’anno scorso. Ti seguirò sul blog. Sono certa che ci farai emozionare e divertire. Buon cammino Imre. Con affetto. Milena
  31. Eveline Antonius:
    1 maart 2019
    Imre ik wens je een hele mooie tocht en je gaat er zeker van genieten.
    Ik zal zeker je blog lezen en weet nu al dat ik er van genieten van al het moois en mooie mensen die je op je pad zal ontmoeten. Groetjes Eveline 🏌️‍♂️
  32. Hans Kanters:
    1 maart 2019
    Mooi verhaal en prachtig om te lezen hoe de voorbereiding verloopt. Ik wens je heel veel succes en geniet er vooral van.
  33. Corrie van Herwijnen:
    Fijne reis Imre!
  34. Annigje Jannink-Annink:
    1 maart 2019
    Ik wens je een hele mooie camino toe!
  35. Astrid:
    1 maart 2019
    Wat een mooi moment: de deur sluiten en het pad oplopen.... een heel mooie tocht toegewenst !
  36. Ans Hermelink:
    1 maart 2019
    Buen camino en geniet er van!
  37. Herman de Jong:
    1 maart 2019
    Vaya con Dios! Geniet van dit grote avontuur.
  38. Wilma alting:
    Hele fijne wandeling!
  39. Josefien:
    1 maart 2019
    Maak er een prachtige jouw-camino van 👣 Step by step.
    Heel veel mooie genietmomenten toegewenst.
  40. Anneke Gnade:
    Hoi Imre
    Ik wens een een mooie tocht en mooie ervaringen toe.
    Uiteraard ga ik je volgen😁
    Groet Anneke
  41. Paul:
    1 maart 2019
    Hallo Imre, ik ga je de hele camino volgen. Samen met mijn broer Henk zijn wij 4 jaar geleden uit Heiloo (geboorteplaats) vertrokken voor dezelfde route in dezelfde periode. Wij hebben er ontzettend van genoten en zeiden tegen elkaar: eens maar nooit weer. Dit klopt gedeeltelijk: deze 2500 km. zullen wij niet nogmaals doen, maar vorig jaar de Via del Plata en dit jaar van Gibraltar naar Sevillia. Volgend jaar Camino Norte. Geniet ervan: wij vonden het fantastisch, vooral de gastvrijheid in Frankrijk. Ik zal kijken of ik je morgen in Alkmaar zie lopen :) Buen Camino
  42. Cees Schoutsen:
    1 maart 2019
    Imre, mooie woorden, we gaan elkaar morgen zien. Kopje koffie met iets lekkers, is de start alvast goed. gr Cees
  43. Els:
    Een hele mooie reis .

Buen Camino🍀🍀
  44. Inge:
    1 maart 2019
    Prachtig geschreven! Ik ga je volgen. ¡Buen camino!
  45. Astrid:
    1 maart 2019
    Veel succes Imre, ik wens je heel veel mooie momenten zonder blaren!
    Groet Astrid
  46. Corry Barriël:
    1 maart 2019
    Wens je een prachtige tocht en ga je reis via de site volgen ,
    Groetjes
  47. Maria Franssen:
    1 maart 2019
    Je bent helemaal voorbereid, laat het nu maar komen. Ik wens je een hele mooie tocht. Ik ga je graag volgen.
  48. Marijke Groot:
    1 maart 2019
    Hoi Imre, ik wens je een mooie en inspirerende pelgrimstocht toe! En inderdaad, jou Margriet houd wel een oogje in het zeil........
  49. Marion:
    Mooie reis gewenst Imre
  50. Ria:
    Goede tocht!
  51. Marja:
    1 maart 2019
    Een mooie reis gewenst Imre buren camino
  52. Els:
    2 maart 2019
    Ik wens je een goede pelgrimstocht!
  53. Mieke:
    2 maart 2019
    Buen Camino Imre. Ik loop graag met je mee. Groet van Mieke,die jou vorig jaar heeft ontmoet in de Huiskamer van het Pelgrimsbureau.
  54. Helene Van veen:
    2 maart 2019
    Imre, vanuit Hoorn heel veel plezier .
  55. Cees Schoutsen:
    2 maart 2019
    Tsja, geen 06 uitgewisseld, afspraak dat ik hem zou trakteren op koffie bij tentje Rijksstraatweg Heemskerk, ik zou hem tegemoet lopen waar hij w.s. tussen 10 en 10.30 zou rondlopen. Kan niet missen toch, Rijksstraatweg is één lange weg. Afijn ik stond om 9.50 u bij de spoorwegovergang Castricum en heb staan wachten tot 12.10. Kreeg het koud dus Imre de koffie hou je nog wel eens te goed, sterkte en veel plezier op je tocht gr
  56. Jos kappelhof:
    Imre een mooie pelgrimstocht
    Ik ga je reis volgen
  57. Freke Schregardus:
    3 maart 2019
    Ik wens je veel mooie momenten toe.
    Zelf ben ik begonnen in St.Jacobiparochie en ben nu vlak bij Nijmegen. Stap voor stap hoop ik ooit Santiago te bereiken. Het gaat me niet om het doel maar om de reis. Buen camino Imre.
  58. Magda:
    4 maart 2019
    Hehe Imre bijna zover en ik ga je volgen heel veel mooie stappen moeilijke stappen zware stappen lichte stappen verdrietige stappen blije zonnige gezellige stappen kortom beleef je camino veel liefs
  59. Jan en Anneke Bakker:
    12 maart 2019
    Best wel onder indruk van jouw avontuur Imre.
    Wens je heel veel sterkte en doorzettings vermogen op deze toch wel lange wandeling.