Beetje kuieren naar Belgie

9 maart 2019 - Mol, België

Van Vessem naar Postel. 20km.

Lieve Mensen,

Na een week wandelen wil ik iedereen bedanken voor de lieve, leuke reacties op mijn blog. Zo leuk om contact te houden op deze manier.

Gisteravond weer een machtig mooie avond gehad in de pelgrimshoeve Kauffarnaun. Na het diner gingen we naar de kleine kapel in de hoeve. Een van de begeleiders deed het woord. Las het verhaal over de Camino en dat ze mij nu gingen wegzenden voor een behouden Camino. Er werd een gedicht voor gelezen, welke ook op de muur staat bij het plaatsje najara op de route de trance. Prachtig mooi en het gaf aan de aspirant pelgrims ( die 2 dagen iets over de Camino ter info kregen) een bijzonder cachet. Dit was ook de eerste keer dat het in deze setting gebeurde. Het gedicht komt bij de foto's te staan. Voor pelgrims die een keer aan de Camino gaan beginnen een mooi moment. En voor mij ook. Ten overstaan van een groep te worden weggezonden, heel bijzonder. Daarna werd er officieel het stempel in mijn pelgrimspaspoort gezet en in het register geschreven. Tsja, waarom mij dat moet overkomen. Na de ceremonie gingen we naar de bijeenkomst zaal om info te verstrekken aan de aspirant pelgrims. Het ging gisteravond om de reis, je doel, hoe ga je er heen,wat neem je aan routeboekjes mee, vliegen of treinen,afijn noem maar op. De volgende dag komt de rugzak, schoenen en kleding ter sprake. Na het formele werd dat nog een mooie voorstelling door een pelgrim gegeven van de Camino primitieve en ik mocht mij YouTube filmpje van mijn Camino de france van 2014 laten zien. Mooie momenten voor de aspirant Camino gangers en herkenbaar voor de veteranen. met een biertje en een wijntje werd de avond verder afgesloten.Ja, hoe mooi kan het gaan. Dus vandaag weer vroeg op. ja, er liep iemand door de gang met een koebel. opstaan, opstaan. De groep ging voor een stilte wandeling. Ik ging niet mee. Ik deed mijn ontbijtje en ging ook pad. Heerlijk in een rustig tempo. Helaas waren de paden superslecht en vol bagger en water. Het werd echt omheen slalommen en het tempo ging er daardoor helemaal uit. Maar niet erg,want het was een korte etappe van 20km. Leuk ook weer onderweg de reacties van mensen. Ze stoppen met de auto of fiets en vragen of je naar Santiago ga? wat leuk, na mijn partner heeft dat ook gedaan. De een lopende de ander met de fiets. Dat soort reacties voelt warm aan en geeft mij een heerlijk gevoel tijdens het wandelen. En toen kwam ik aan in Postel bij het Norbertijnen klooster voor de overnachting. Broeder Bennie ( ja die van de verloren slip van Klaas, een pelgrim uit onze gemeente,die daar vorig jaar heeft overnacht). Ik vroeg er nog naar. Maar er kwamen zoveel pelgrims. Hij kon ze niet allemaal onthouden. Afijn het hele klooster heeft een facelift ondergaan en ziet er sprankelend uit. Alles in het nieuw. Zo mooi. Kamer ziet er puik uit. Maar eerst een Postel biertje, heerlijk. Straks om half 7 is het diner.dus nu even in de stand heel relaxt.

groetjes allemaal weer en voor ieder een heel fijn weekend.

Imre

1. Annelies:
    9 maart 2019
    Nu, dat was toch een pittig weekje, maar je bent snel Holland uit.
    Hoe gaat het met je Frans??? Ik kijk iedere dag naar je belevenissen uit!
    Groetjes en wandel ze, Annelies
  2. Wilma Raats:
    9 maart 2019
    Jee in jouw mooie verhalen loop ik met je mee, je bent nog maar een week op pad maar wat heb je al bijzondere mensen ontmoet en mooie dingen meegemaakt! Ik hoop ook mijn eigen camino te gaan lopen maar door ziekte moet ik het uitstellen naar ik hoop volgend jaar, tot die tijd loop ik in gedachte met je mee 🙏🏽 Kijk uit naar de volgende mooie verhalen. Fijne avond en morgen gezond weer op.
  3. Astrid:
    9 maart 2019
    Weer een uniek verhaal; je laat het gewone leven volgens mij al aardig los. Mooi !
  4. Ria v Stam:
    9 maart 2019
    Leuk Imre om alles te lezen, en helemaal deze blog, bijzonder. Goede reis in het mooie België. Gr
  5. Edith:
    9 maart 2019
    Hallo. Voor mij wordt het een ritueel om aan het begin van de avond even te lezen hoe het jou vergaan is op je wandeling van die dag. Heerlijk om de foto's te zien met het veranderende landschap. Dank je voor de berichten en foto's groet Edith
  6. Jan steen:
    9 maart 2019
    Proost word nu dus postel pintje fijne avond
  7. Piet Rosenhart:
    9 maart 2019
    Ha, Postel! Daar heb ik in 2012 ook overnacht. Volg je nu de route via Namen naar Rocroi?
    Langs de Maas is het heel mooi lopen.
  8. Janneke:
    9 maart 2019
    Dank je wel voor je mooie reisverslag. Ik vindt het ongelooflijk dat iedereen die op pad gaat zoveel wonderlijke ontmoetingen heeft. Ik kan er dan ook zelf met veel plezier aan terug denken. Imre ik geniet van je reisblog. 🍀
  9. Wilma:
    Mooie dag weer (Y)
  10. Wim en Marianne:
    9 maart 2019
    Irme bedankt voor jou berichten geweldig om het te lezen, het geeft een herinnering aan die tocht die wij hebben gemaakt.
    Bedankt en hetgaat jou goed verder.
  11. Elisabeth:
    9 maart 2019
    Mooi Imre en je weet niets is toevallig op de Camino blijf ontvangen en dankbaar zoals je nu bent. En voor je het weet ben je België uit, ik herinner mij ook veel modder en ook nog in Frankrijk, lekker slalommen dan kom je we wel . Heb het goed!
    Hartegroet
  12. Joop Jansen:
    9 maart 2019
    Ieder jaar probeer ik een pelgrim te volgen op die op weg is naar Santiago. Genieten van zijn tocht waardoor mooie herineringen weer naar boven komen. Geweldig.
  13. Ria:
    9 maart 2019
    Tsja.. sommige mensen vinden 20 km een eindje! Kanjers..
  14. Mimi:
    9 maart 2019
    Een week onderweg en al vol mooie ontmoetingen en momenten! Mooie foto’s ik wandel nog steeds met je mee. Mooie dag weer morgen!
  15. Karin:
    9 maart 2019
    Ik lees met heel veel plezier je verslagen, Imre. Wat een mooie onderneming!
  16. Simon Swart:
    9 maart 2019
    Mooi Imre, we nemen er hier nog een Heineken op. Zijn wij eigenlijk wel een beetje verplicht. 🍻😉 Groet van de MSA
  17. Ellen:
    9 maart 2019
    Ha Imre , wat een mooie ervaring in Vessem ! Je bent nu echt veranderd van wandelaar in pelgrim in een week tijd.ik geniet van je verhalen en foto's ! Het gedicht spreekt mij ook aan.ga verder op je weg .bon camino !