De Voorbereiding naar Santiago de Compostela

2 februari 2019 - Hoogwoud, Nederland

Beste Mensen,

Op 2 maart a.s. is het dan zover. Nog een maandje en dan ga ik starten met mijn camino van huis uit naar Santiago de Compostela. Hele onderneming, maar ik heb er zin in. Het is zo rond de 2500km en ik heb nog geen idee of ik daarna nog doorloop naar Muxia en/of Finistere. De start is hier vanuit Hoogwoud. Ik heb voor Nederland alle overnachtingen wel vastgelegd. De dag afstanden in Nederland liggen tussen de 25 en 30km, met een uitschieter naar 37km. Ik loop van Hoogwoud naar Heiloo, waar ik overnacht in het julianaklooster. Dat is een stukje nostalgie van vroeger. Maar daar kom ik op de dag zelf wel op terug. Moet niet alles weggeven, toch? Dan door naar Haarlem en overnachten bij pelgrims voor pelgrims. Een dag later naar Amsterdam waar ik logeer in de Vredeskerk met een apart Jacobshoekje in de kerk. Door naar Utrecht ( het langste stuk 37km) bij een adres van vrienden op de fiets, In Tricht bij de pelgrimshoeve, In Vught bij Vrienden op de fiets en dan Vessem bij pelgrimshoeve Kafarnaum . Zal hier en daar iets afwijken van de bestaande route, maar het is tenslotte mijn camino. Vanaf Vessem loop ik via Monastica en Campaniensis naar Vezelay. In Vezelay kan ik 2 kanten op. Daar ben ik nog niet uit. Dat zie ik wel als ik daar ben. Uiteindelijk kom je via allebei de routes weer terecht op de route naar St. Jean-Pied-de-Port en daar ga ik voor de 2e keer de route de France op. Ik zal proberen de afstanden te houden tussen de 25 en 30km. Garanties geef ik niet, maar ik loop op heelhouden. Ik laat het verder allemaal weer lekker over mij heenkomen. Ik zie het wel. Niks moet, alles mag. Je kunt alles wel plannen, maar het komt toch anders uit. In ieder geval wel een leidraad. Heerlijk met een vrij gevoel op weg en zie wel wat er allemaal op mijn pad komt. De voorbereiding is begonnen, hoewel ik al aardig op weg ben met wat er allemaal wel en niet mee gaat. Ook al diverse wandelingen achter de rug en diverse soorten kleding aan gehad. Daar ben ik wel uit. Nieuwe schoenen ingelopen. Ik heb de afgelopen 3 camino's niet met stokken gelopen, maar ik neem er wel 1 mee. De stok zal meer op mijn rugzak zitten dan dat ik hem in mijn handen heb. Maar ik zal ongetwijfeld wel in een situatie komen dat ik de stok een beetje ter ondersteuning moet/ga gebruiken. Een zekerheidje dus. Ik neem 2 boekjes mee te weten de boekjes van de Monestica ( vessem naar Rocroi) en Campaniensis ( van Rocroi naar Vezelay). Van Vezelay tot St. Jean-Pied-de-Port heb ik de boekjes gedownload op mijn mobiel en tablet.. De route met overnachtingsadressen heb ik ook op maps.me staan. Vanaf St. Jean-Pied-de-Port loop ik op de gele pijlen. Maar ook daar zijn maps.me, gronze.com en pelgrimswise mijn beste vrienden. En ik zal weer mijn best doen iedere dag iets te schrijven van mijn belevenis(sen) op de camino. Ik hou jullie op de hoogte als ik vertrek. Mijn lieve Margriet en Jacobus houden mij van boven wel in de gaten. En heel leuk, de laatste 300km komt mijn schoonzus mij vergezellen. We zullen stukken samen lopen, ook stukken alleen en/of met anderen alleen en wel samen eindigen in Santiago de Compostela. groetjes Imre.

1. Astrid:
    2 februari 2019
    Veel succes Imre, ongelofelijk stoer!
    Ik kijk weer uit naar je reisverhalen.
  2. Elisabeth:
    2 februari 2019
    Geweldig Imre! Ik ga je met plezier volgen! Ik deed er in 2015 142 dagen over :) Buen Camino!!
  3. Roel:
    2 februari 2019
    Spannend. Alleen de voorbereiding is al genieten.
    Succes en Buen Camino.
  4. Nico van Moolenbroek:
    Buen Camino Imre,
    Zelf heb ik in 2017 vanuit Den Helder gelopen. Succes en geniet er van.
  5. Joost:
    2 februari 2019
    Succes. Ik volg je 3 weken later.
  6. Anna Dijkstra:
    2 februari 2019
    Spannend... Wij gaan in mei de Camino Francés doen.
  7. Siem:
    2 februari 2019
    Geweldig en weer een mooie uitdaging, Imre!
    Veel inspiratie en succes bij de voorbereidingen en ga je zeker volgen...
  8. Rolande Poppe:
    Buen Camino
  9. Maarten Verbruggen:
    2 februari 2019
    Heel veel succes Imre! Ik start een week later (ijs en weder dienende) vanuit Groningen Stad. Misschien zien we elkaar onderweg?
    Buen Camino! Groet Maarten
  10. Els:
    2 februari 2019
    Veel succes en geniet vooral! Ik lees weer graag je blog. Bij mij gaat het in mei gebeuren, mijn 1ste camino, best een beetje spannend. Buen Camino!
  11. Josefien:
    2 februari 2019
    Wauw wat een heerlijk vooruitzicht weer.
    Jouw pad, jouw camino.
    Ik verheug me op je reisverhalen.
    Goede wandeling gewenst 👣 Geniet!!
  12. Corry Barriël:
    2 februari 2019
    Wat leuk voor je geniet er van en veel succes , dat je weer mooie en nieuwe ontdekkingen mag ervaren .
    Groetjes
    Corry
  13. A. Jacobs:
    2 februari 2019
    Heel veel succes. Ik liep in 2017 vanuit huis naar SdC, Finisterre en Muxia. Geweldige ervaring, super tijd. Ga je volgen en zal veel herkenbaars tegen komen. Buen Camino
  14. Henk ursem:
    2 februari 2019
    Veel plezier, in deze lange tocht, blijf dicht bij je zelf, vooral Frankrijk is erg mooi, en met leuke fransen langs de route, wij vonden ze erg vriendelijk, wij mijn broer en ik hebben het in 2015 in 125 dagen gelopen van Noordscharwoude tot Santiago. En nu na 4 jaar is het nog steeds een fantastische ervaring. wij hebben vorig jaar de Via de la Plata gelopen van Sevilla naar Santiago, een hele goede pelgrimage, maar niet zo speciaal als de eerste van huis uit. Ultreia!
  15. Marian Hoeks-de Bie:
    2 februari 2019
    Wat een heerlijk vooruitzicht. Zag het op Facebook (NGSJ) Ik ga genieten van het volgen en je verhalen. Buen Camino.
  16. Annelies:
    2 februari 2019
    Pittig hoor, maar veel plezier bij de voorbereidingen en heel veel succes bij het lopen! Maar mijn zus gaat op je passen!!
    Leuk dat je samen met Jacq. een stuk gaat lopen. Heel veel succes en ik volg je.......
  17. Hans Kanters:
    2 februari 2019
    Waw krijg er gewoon zin in en dat terwijl het qua temperatuur nog niet zo geweldig is. Maar heel veel succes gewenst.
  18. Klaas Aaij:
    2 februari 2019
    Imre, vorig jaar heb je mij gevolgd en zelfs onderweg opgezocht ; voor mij een hele mooie verrassing toen
    Ik ga hè dit haar volgen en ben in juni in Frankrijk maar denk dat je dan al in Spanje zit
    Ik wens je heel veel succes en sterkte want het is geen kattenpis wat je gaat doen!!
  19. Lidy:
    2 februari 2019
    WoW, wat een eind, en wat heerlijk om deze zo te wandelen. Geniet er heerlijk van.
  20. Wilma alting:
    2 februari 2019
    Wat een flink aantal kilometers. Heel veel succes en ik ga je volgen hier
  21. Cees Schoutsen:
    2 februari 2019
    Ik volg je, woon in Heemskerk. Na Heiloo zou ik het leuk vinden misschien ff een bakkie te kunnen doen, waar loop je precies langs in dit traject? Hoor van je, ben ff nieuwsgierig naar welke schoenen je draagt. En overnacht zelf 15 tot 16 febr in Vessem. gr
  22. Petrum Henricum:
    2 februari 2019
    Dat zijn goede plannen Imre. Misschien komen we elkaar nog tegen in SdC. Ik start op 24 mei vanuit Lissabon de Camino Portuguès, die jij vorig jaar hebt gelopen. Mijn planning is aankomst 18/19 juni bij de kathedraal.
  23. Andries Tromp:
    2 februari 2019
    Buen Camino! Geniet er vooral van!

Andries
  24. Marina RENDERS:
    Ik woon op de camino via Monastica Tienen, Hoegaarden. Geef maar een seintje
  25. Simon en Emmy:
    Imre,
    Heel veel succes met de voorbereidingen en voor straks
    Bon Camino! Wij gaan je volgen.
  26. Gerrie Groot:
    Bien Camino vanuit h.Hartparochie De Noord
  27. Jos Verluyten:
    2 februari 2019
    Imre, heel veel succes met je onderneming! Ter info: op de Via Monastica lopen bijna alle pelgrims op de eerste dag van Vessem naar de abdij van Postel, waar het onthaal heel gastvrij is. Van Postel naar de abdij van Tongerlo is het 41 km lopen; je kan die afstand in 2 splitsen en dan ben ben je zeker welkom in ons pelgrims voor pelgrimshuis bij Jos en Emma Verluyten-Cuypers in Balen-Hulsen. Op dit ogenblik wordt de pelgrimopvang in de abdij van Tongerlo gerenoveerd; ik weet dus niet of je daar volgende maand al terecht kan; indien niet, is er nog een sportcentrum/verblijf en een jeugdherberg in de buurt van de abdij. Daarna gaat de volgende dag via de abdij van Averbode meestal naar het pelgrimshuis in de bedevaartsplaats Scherpenheuvel of je kan na de abij van Averbode ook direct de doorsteek maken naar de Oranjestad Diest. Na Diest loop je nog één dag in Vlaanderen en daarna moet je een beroep doen op de taal van Molière om je verstaanbaar te maken. Laatste overnachting in de abdij van Leffe is zeker mogelijk.
  28. Tiny Dol:
    2 februari 2019
    Imre ik zie dat je tot Vezelay de zelfde route gaat lopen die wij ook hebben gelopen, fantastisch om je nu te volgen kan ik het weer herbeleven. Geniet ervan, Bon Camino.
  29. Corry Pronk:
    2 februari 2019
    Heel veel succes Imre! We zien er weer naar uit om je reis mee te beleven door jou mooie verhalen. We wensen je een goeie Camino!
  30. Mimi:
    2 februari 2019
    Beste Imre, wat spannend ik ga je weer volgen. Ik wil dit jaar in september vanaf St Jean Pied de Port lopen ik kijk uit naar je blogs. Veel succes!!
  31. Astrid:
    Hallo Imre,
    Buen Camino ! Ik kijk er naar uit om je verhalen te volgen. Zelf ben ik aan het voorbereiden voor 2021; omdat dit nog wel even duurt is het juist mooi om in te leven in jouw ervaringen nu. Veel succes en plezier !
  32. Ellen:
    3 februari 2019
    Beste Imre, wat een fantastisch vooruitzicht ! Een nog onbeschreven blad, een avontuur , de reis in contact met de natuur, warme ontmoetingen, maar vooral de reis naar jezelf !
    Bon camino, ik ga je volgen ...liefs Ellen
  33. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    3 februari 2019
    Hallo Imre, dat zijn mooie berichten. Ik geniet nog vaak van mijn tocht in 2015 vanaf Tiel. In 2017 met mijn vrouw van Port naar Santiago. Dit jaar samen van Lissabon naar Porto. Zoals je schrijft loop op heelhouden. Je hoofd wil verder maar je lijf zegt nee. Ik ga zeker weer mee genieten.
  34. Gury Grootjes:
    3 februari 2019
    Lopen is een manier van leven geworden heb ik het idee. Zal je zeker volgen! Veel succes en een betekenisvolle tocht. Warme groet.
  35. Simon Swart:
    Succes Imre, we gaan je volgen en een behouden aankomst! Simon & Tina
  36. Marion:
    3 februari 2019
    Hele mooie reis gewenst, ik kijk er naar uit je te volgen!!
  37. Paul Zaman:
    Beste Imre
    Je introductie verhaal en de eerste leuke en enthousiaste reacties hierop is al een mooie start van je reis. De vrijheid welke je zelf creëert is idd een mooie bijkomstigheid van deze reis . Veel succes - maar dat gaat zeker lukken . We zullen je zeker gaan missen in onze MSA vergaderingen .
    Hartelijke groet Paul
  38. Margriet Mooij:
    4 februari 2019
    Buen viaje en veel mooie ervaringen wensen wij je toe!
    We gaan je volgen! Saludos y adios, Margriet
  39. Marina Ootes:
    Succes Imre! Ik kijk uit naar je reisverhaal 🚶‍♂️💪
  40. Jan steen:
    9 februari 2019
    Heel veel succes imre blijf je wel wat volgen groetjes Jan
  41. Dineke van Geel:
    18 februari 2019
    Buren camino. Ik ga je volgen en genieten van je verhalen.
  42. Anneke de Groot:
    26 februari 2019
    ....en dan is het al bijna zover. We wensen je heel veel succes en bijzondere ontmoetingen onderweg.