Vezelay dichtbij

3 april 2019 - Bessy-sur-Cure, Frankrijk

Van Chablis naar Bessy-sur-Cure. 29km

Vanochtend afscheid genomen van het slechtste adres waar ik tot nu toe geslapen heb, Had slecht geslapen. Wat een hok. Lijkt of ze in de vorige eeuw met de verbouwing begonnen zijn en het nog niet hebben afgemaakt. Of de Franse revolutie niet heeft overleefd.  Geen aanrader voor mijn volgers. Maar als je echt basic wilt gaan, mijn zegen heb je. Ik vind ook wel dingen gauw goed, Gister in de stad maar even wat gegeten. Voor de bui weer binnen en niet meer weggeweest. Daar ging mijn Chablis. To Chablis or not to Chablis. Om Shakespeare maar even aan te halen. Dus vanochtend vroeg op pad. Geen bar nog open. Dat komt later wel. Moet zeggen, het was droog maar behoorlijk fris. De jas dus aan. Heerlijk gelopen in weer afwisselend landschap. Links druivenranken, rechts druivenranken, voor je druivenranken en achter. Dat ging zo door tot Gravant. Daar heerlijk aan de koffie met een croque ( een soort tosti). Lekker hoor. Dan nog 9 naar Bessy-sur-Cure. eerst een behoorlijke klim op  en daarna mooi lang en licht naar beneden. Of ik heb de bordjes niet goed gezien of de app achterstevoren omgekeerd bekeken, maar was zomaar via de spoorbrug aan de andere kant van de Cure. Gelijk een regenbui van een kilometer of 3. Ben maar aan de andere kant van het riviertje blijven lopen, want ik ken de dienstregeling niet van de treinen daar. En om nou weer terug over die spoorbrug te lopen, ging het het niet worden. Ik zat al met mijn gedachte bij een heerlijke Chablis als ik aankwam. Even het glas laten rollen, de geur door je neus laten rondhobbelen. Mmm komt hier uit de buurt vandaan,. Beetje de reuk naar houtskool. Vragen aan de barkeeper of hij brand gehad had. Dat wist je natuurlijk niet, want hij werkte er pas. De Chablis zachtjes op de tong laten vloeien. Beetje als een kenner door de mond heengorgelen. Wouw, wat een afdronk. Of ie van de hoge duikplank het water inkieperde. Die staat. Ober niks meer aan doen, inschenken maar. En laat de fles maar staan. Helaas , soms is de werkelijkheid kei en keihard. Kom aan bij het overnachtingsadres aan. Even bellen dat ik gearriveerd bent. In no-time staat de dame voor mijn neus met een stempel en de kassa. even afrekenen graag. Na, zo ongeveer. Er was geen eten en geen drinken. Er is niks in het dorp. Kreeg alleen een blikje haring in tomatensaus en een bakje noedelsoep. Is er geen wijn? is er geen hier? Non. non. In al die dorpen zijn de winkels en bars de nek omgedraaid. Er woont ook bijna niemand meer. Nou, straks maar een lekker soepje maken, de haring naar binnen werken en afwachten tot ik naar bed kan. Overigens is dit adres heel schoon en netjes en hier plaats voor meerdere pelgrims. Morgen in Vezelay maar inhalen. Daar is wel van alles. Ben er vorig jaar geweest met de camper.

Beste mensen, een groet van Frankrijk.

Imre

1. Klaas Aaij:
    3 april 2019
    Jaaaa was ik vorig jaar ook maar had wel een fles chablis mee
    Keurig hokje maar was daar ook alleen zoals meestal in deze streek maar in Vezelay is meer te doen dus haal het daar maar in
    Je gaat lekker Imre ,je zou niet zeggen dat je dik in de zeventig bent😜
  2. Aad van den Berg:
    3 april 2019
    Dat "slurpen" herken ik wel. Doe het ook regelmatig.
    Vanaf morgen ga ik het "natuurlijk" extra volgen en jouw tips goed onthouden. Ik ben benieuwd waar jij gaat overnachten. Ik wil mijn eerste overnachting op maandag 6 mei wel reserveren. groeten, Aad
  3. Hans Kanters:
    3 april 2019
    Het is een goede kennismaking met de zeden en gewoonten van het Franse land. Én goed dat je het beschrijft zoals het is de positieve maar ook de negatieve dingen of in ieder geval de minder leuke dingen.
    Daarom ga door met wandelen en schrijven en ik wens je veel plezier.
  4. Elisabeth:
    3 april 2019
    Nou in elk geval geen allergische reactie nadien en het is toch een mooi verhaal. En de Chablis heb je dan nog te goed, anders krijg je hier in juli een glaasje van mij hoor!
    Zelf geen lekkers bij je Imre voor dit soort gevallen?
    Morgen meer geluk dan maar! En natuurlijk mooie aankomst in Vezelay als pelgrim is dat toch heel anders dan met de camper al toerist. Geniet ervan.
  5. Josefine:
    3 april 2019
    Ja Imre, voor zulke dagen als vandaag moet je dus eten in je rugzak hebben. In het volgende dorp zou wel een bakker/winkel moeten zijn. Arcy sur cure. Bon camino Josefine
  6. Elza:
    3 april 2019
    Je mist echt wat als je geen Chablis hebt gedronken in Chablis. Gewoon n heerlijk wijntje. Je gaat lekker en Vezelay in zicht ...hoe mooi kan het leven van een pelgrim zijn. Geniet morgen van je tocht naar die bijzondere pelgrimsstad. Laat je verrassen daar....vanaf het moment dat ik de basiliek zag was de wandeling één groot feest er naartoe. Maar iedereen beleeft het natuurlijk weer anders. Buen Camino !
  7. Yvette:
    3 april 2019
    Haha, dat viel tegen, je omschrijft het zo mooi, dat ik zelf er zin in krijg, in zo’n glas Chablis! Ik wens je een hele mooie tocht morgen!
  8. Astrid:
    3 april 2019
    Wat is dat toch met die Chablis, ik moet ook maar eens een flesje aanschaffen.
    Haring met tomatensaus zal er vast wel lekker bij smaken, maar in jouw geval had je vast wel iets anders in gedachten.
    Veel plezier weer morgen met een fijne slaapplaats, lekker eten en een flesje...
  9. Anneke Gnade:
    3 april 2019
    Ik lees je belevenissen elke dag met plezier.
    Mooie tocht verder Imre.
  10. Joop Jansen:
    3 april 2019
    Soms zit het mee..........
    Soms zit het tegen.........
    Had altijd een blikje ravioli en een flesje wijn als nootrantsoen bij me.
  11. Jan steen:
    Ja jammer maar ja je kan niet altijd 6 gooien succes imre
  12. Mimi:
    3 april 2019
    Landschap was in ieder geval wel mooi!
  13. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    Beste Imre,

De stille volger ben ik. In Chablis heb ik ook geslapen. Vies adres. Opruimen en schoonmaken lost al veel op. Maar slapen in duur hotel in toeristen stad is ook niet echt een optie. Waar je nu slaapt is niets. Handig je noodrantsoen. Heb ik ook gebruikt. Morgen kom je nog wel een winkeltje tegen rechts over het water. Verdere niets tot Vezeley. Ik geniet weer mee en moet denken aan 2015. Topper.
  14. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    Beste Imre,
    Als aanvulling. Je loopt hetzelfde tempo als ik.

Info over evt. slaap adressen zie mijn blog. Het is jou weg, maar ik er wel wat aan gehad van andere blijft blogs.

15. Brigitte Vis:
    3 april 2019
    Wat kun je toch leuk vertalen in jou belevenissen! Geniet van je verhalen elke dag weer!! 😃🤗