Klimmen

12 mei 2019 - Osserain-Rivareyte, Frankrijk

Van orthez naar osserein. 26km

gisteravond nog aan de megaburger gezeten met de dames. Wauw leek de toren van Pisa wel. Maar helaas voor de kok we hebben het hele zwikkie retour gestuurd naar de keuken. Burger en te lauw en te rauw. Kregen nieuwe met megaberg patat erbij als compensatie. Nou daar konden wij de volgende dag wel op lopen. Inmiddels was Hans Perik op het toneel verschenen. Hospitalero die in roncevelles ging werken als vrijwilliger. Had de hele dag gereden en hier stoppen voor overnachting. Hij komt ook uit twenthe en heeft andere schoenen voor Hilly meegenomen. Nog effe lekker gebiert in de refuge en wat over camino's gepraat. Was zo elf uur. O ja na de burger kwam er een stoet langs. Feest in orthez. De basketbalploeg is kampioen geworden. Van divisie 3 naar 2. Gefeest alsof de Europacup was binnengehaald. Het plaatselijke blaasorkest "niet mooi, wel hard" deed zijn best om de stemming er in te houden. Op de tonen van (serieus) heya Jan Bols begonnen wij maar mee te zingen. Kortom, leven in de brouwerij. Vanochtend ontbijtje en op pad. Wat weer prachtige vergezichten de de Pyreneeën komen steeds dichterbij. Nog 2 etappes en we staan aan de voet er van. Het landschap lijkt wel ansichtkaarten. Al genietender wijs kwamen wij bij het eerste terras aan. Nog 3 te gaan. Dus tijd voor iets sterkers. Kwam een mannetje aan in een auto die net zo oud was als hijzelf. Schatting 102. Eerst de deur open, na 10 minuten het ene been er uit, zijn stok er uit en daarna andere been. Het leek wel slowmotion. Na een kwartier stond ie naast de auto. Zijn hond liep net zo mank als de baas. Nou en jawel het hele spul zat. Mooi om naar mensen te kijken op het terras. Na de pauze naar het adres. Klein stukje nog. Verrassing en verbazing over de grootte en bijzondere weer van een albergue. Weer eentje in de top 5. Geweldige ontvangst van Pascal. Die woont daar alleen en ontvangt het hele jaar door pelgrims. Prima adres. Hij gaat vanavond voor ons koken. We zijn benieuwd. Net even mijn was gedaan. Zie foto, anders gelooft de familie het niet. Morgen naar ostabat. Bij de basq. Er gaat daar naar ik begrepen heb gezongen worden tijdens het eten. We gaan het beleven. 21km is morgen goed te doen. De meiden Pauline, Andy en Hilly hebben ook heerlijk gewandeld. Wat een toppers

Wens jullie een fijne zondagavond en voor degenen die nog werken een fijne werkweek.

Imre

1. Ad Huizing:
    12 mei 2019
    Wat mooi om good old Jan Bols weer eens van stal te halen. Petje af Imre, ik blijf genieten van je dagelijkse schrijfsels. Buen Camino.
  2. Wim en Marianne:
    12 mei 2019
    Irme, dat wordt morgen heel gezellig in Ostabat heel leuk dat zingen van de boer even buiten het dorp op een mooie boerderij goeie tocht morgen en leuk he het begin naar de Pyreneeën. Fijne avond en morgen een mooie tocht. Groetjes.
  3. Leo Lommers:
    Mon Reve toch?
  4. Piet Rosenhart:
    12 mei 2019
    In Ostabat is het heerlijk toeven! Geniet van het zingen. Ken je het Ultreia al uit het hoofd?
  5. Margriet en Pierre:
    12 mei 2019
    Dat schiet lekker op. Stap voor stap de weg is lang.
  6. Dineke van Geel:
    12 mei 2019
    Was weer een geweldig verhaal. Hier in SJPP het Ultreia lied gehoord. Die pyreneeen zijn toch wel hoog😏
  7. Paul:
    12 mei 2019
    Wij hebben heerlijk gegeten (en gedronken) bij Pascal. "De" zingende bask is 2 jr. geleden overleden. Misschien zingt er een opvolger. (het eten is prima daar). Geniet nog ff van Frankrijk, Spanje komt eraan en is ook heel leuk, lekker er iets drukker (wij genoten ervan)😊👍🍷
  8. Astrid:
    12 mei 2019
    Het leest als een heel mooi feestje daar... maar natuurlijk ook respect voor alle KM !
    Maak er weer een gezellige avond van en voor morgen weer succes met een mooie dag.
  9. Mimi:
    12 mei 2019
    Mooie foto’s het lijkt me allemaal erg indrukwekkend : natuur ontmoetingen gebeurtenissen. Enjoy!
  10. A. Jacobs:
    12 mei 2019
    Staat je een mooie route te wachten naar Obstabat morgen.
    Wij hebben in 2017 nog bij Pascal overnacht. Gezellige boel, maar lees dat hij overleden is.
    Ja ook dat gebeurt in Frankrijk. Buen camino
  11. Joop Jansen:
    12 mei 2019
    Mooi verhaal en mooie foto’s. Ik geniet ervan.
    Bon Camino
  12. Ellen:
    12 mei 2019
    Wat maak jij allemaal leuke dingen mee en prima gezelschap na het vertrek van je schoonzus .elke dag brengt weer iets nieuws .al bijna bij Spanje ! Succes hoor op je pad !
  13. Ria van de Ven-Landzaat:
    12 mei 2019
    Iedere dag weer geniet ik van je verhalen en foto's. Blij dat het voorlopig nog even duurt en de voor mij herkenbare route in zicht komt. In augustus/september 2011 liep ik de Francés en heb daar onvergetelijke herinneringen aan. Lieve groet, Ria van de Ven.
  14. Petrum Henricum:
    12 mei 2019
    Je gaat goed Imre. Voor welke route kies je in Spanje? De Francès of de Norte?
  15. Ria van de Ven-Landzaat:
    12 mei 2019
    Ik geniet elke dag van je verhalen en prachtige foto's. Ben heel blij dat het voorlopig nog even doorgaat en nu de Pyreneeën in zicht komen het voor mij heel herkenbaar zal zijn. Ik liep in 2011 de Camino Francés vanuit SJPDP in augustus/september. Lieve groet, Ria van de Ven-Landzaat.
  16. Helma:
    13 mei 2019
    Wat leuk dat je Hans oet Twente ontmoet. Met hem ben ik in 2017 in Santiago aangekomen. Doe hem de hartelijke groeten!
    De zingende bask overleden? Ik was in 2017 ook in zijn herberg. Toen zong hij al minder dan in 2014. Het kan verkeren.......
  17. Wilma:
    13 mei 2019
    Alweer een mooi verhaal....en die foto's roepen een-beetje-meer-dan-normaal-heimwee op naar de Camino Francès...Je mag gelukkig nog een heel eind door :D Ik geniet lekker mee :P
  18. Elisabeth:
    13 mei 2019
    Mooi man jouw verhaal en bekende plekken voor mij!