Waar is het feestje?

4 april 2019 - Vézelay, Frankrijk

Van Bessy-sur-Cure naar Vezelay. 21km

Laten we gister maar even snel vergeten. Vanochtend op tijd er uit. Zou een mooie dag worden. Op pad en ja hoor de eerste dames kwam ik al tegen. Jong vee. Dartelend in de wei en naar mij toekomen. Ik heb aantrekkingskracht. Hoi Dames, ik ben de valse broer van Clint Eastwood. De dames tegen elkaar. Hoor je dat, Clint. Jippie, gaan we meelopen. En even later liep het hele spul achter mij aan langs het hek. ja, tot het niet meer verder ging. Tranen in de ogen en boe-geroep.  Ja, dames zo gaat dat op de Camino. In Arcy-sur-0cure zou een bakker/kruidenier zijn volgens een van mijn blog volgers. Oplettend als altijd zag ik het bord Boulanger staan. Dus ik er heen. Wat een cadeautje vandaag. De dag begint goed. Moeder en zoon staan in de winkel. Winkeltje van 4 bij 5 ( ietsje groter misschien). Bakkerij, slagerij en kruidenier tegelijk. Stoelen stonden buiten op iets wat op een terras moest kijken. Dus, Avez vous café?? nou die had ze. 2 chocobollen er bij. Omdat het koud was werd een stoel naar binnengehaald en mocht ik in een hoekje zitten. Geweldig wat een lieve mensen. Dat ik binnenkwam kwam zag ze net een kip open  snijden en met hetzelfde gemak even koffie maken. Komt een mevrouw binnen voor een stokbrood. Hele mand op de toonbank en heel geduldig legde ze de diverse soorten stokbrood uit.  De mevrouw wees er een aan  en er werd liefkozend een zak omheen gevouwen en wat woordjes toegefluisterd. Waar zijn die gouden tijden van de jaren 50 gebleven. Mevrouw de deur uit en moeder weer verder met de kip. Zoonlief op de uitkijk wie er op komst waren. Messieur Betrand. Ook voor een stokbrood en een krantje. Bonjour Messieur Bertrand. Geweldig. Ik was klaar met mijn bollen en koffie. Omdat ik wat gemorst had, pakte ik de stoffer en wilde de boel bij elkaar vegen. O non Messieur, dat is my  job. Ik verontschuldigde mij wat en liep toedelidokend, bonjourend met een heerlijk gevoel de deur uit. Geef mij meer van die tentjes. Verder een mooie wandeling met nog een koffiestop. Nog een km of 7 te gaan rees uit de verte Vezelay op. Wouw. Die ligt daar mooi op de berg. Natuurlijk kon ik die plaats al omdat ik er vorig jaar geweest was. Vlak voor Vezelay de laatste klim. What the hell. Die is hoog en steil en heel lastig op het eind. De hoek om, Vezelay binnen en in de eerste de beste bar een leffe besteld. Klaar voor de dag. Bij het pelgrimsverblijjf inboeken en men bracht mij naar het kantoor voor de overnachting. Die ging over een half uurtje open. Dus eerst maar even de kathedraal bezocht. Staat  helemaal in de steigers.  Aan de zijkant een deurtje waar ik in mocht. Hele lege kerk. Eerst maar eens kaarsje opgestoken voor wie ik dat beloofd had en een algemene kaars voor de mensen die mij dierbaar  zijn. Het bureau was inmiddels open, ingeschreven en  de zaal opgezocht. 1 pelgrim aanwezig en er zouden er nog twee volgen. Morgen gaan we allen een andere kant uit. De een via puy, de ander loopt zonder boekje en doet het via Google map. De derde is klaar en gaat weer naar huis. Nog even Vezelay in geweest, maar het is er erg stil. Wat zaken zijn gesloten. Sommigen zijn met de jaarlijkse opknapbeurt bezig voor het seizoen begint. Kortom het valt een beetje tegen hier. Vorig jaar was ik er in juni en veel drukker en veel meer open. Dus morgen gewoon weer aan de wandel. Geen idee nog welke route ik morgen neem. Via Nevers of Bourges. De meeste gaan via Nevers wat ik bij volgers op hun blog heb gelezen. Ik ben er nog niet uit. Ga er vanavond eens goed voor zitten en morgen lezen jullie het wel.

groetjes allemaal weer en jullie zien het wel.

Imre

1. Helma:
    4 april 2019
    Gefeliciteerd met de Vezelay-mijlpaal! Ik weet niet of je er oren naar hebt maar kan de route via Le Puy zeker aanraden. Je kan het op mijn blog lezen. Wat je ook kiest Buen Camino!
  2. Josefine:
    4 april 2019
    Hoi Imre, wat fijn dat je de bakker/winkel gevonden hebt!!! Ziet er beter uit als toen ik er was :-)) Je bent idd vroeg in het seizoen in Vezelay. Morgen lekker verder. Ben benieuwd hoe je de mis in de kerk vind. En morgen......mischien moet je kijken naar de slaapplaatsen en voorzieningen op de twee routes? ? Bon camino Josefine
  3. Joop Jansen:
    4 april 2019
    Gelukkig zijn er in sommige kleine dorpjes nog van die kleine bakkerij/winkeltjes waar letterlijk van alles te koop is.
    Helaas uit nood geboren om het hoofd boven water te houden.
    Maar gelukkig voor de pelgrim om even een rust punt te vinden. Mooie plek Vezelay. Geniet ervan en morgen lekker verder.
  4. Wilma Raats:
    4 april 2019
    Mooi verhaal weer Imre en mooie foto’s! Genieten dit ☺️ Buen Camino!!
  5. Ellen:
    Ha Imre
    Een belangrijke plaats voor pelgrims Vezelay .ik heb pas een documentaire gezien over de herberg l 'esprit du chemin van nederlanders huberta wiertsema en Arno Cuppen. Ligt op weg van Nevers naar Augy sur Aubois volgens mij.lijkt me een mooie plaats om aan te doen !
    Succes
  6. Astrid:
    4 april 2019
    Mooi, het pelgrimsleven.... iedere dag weer zijn eigen voor en tegen, maar vooral het vrije leven. De dagen nemen zoals ze komen. Heerlijk om te lezen.
    Veel succes en plezier!
  7. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    4 april 2019
    Leuk Imre, dat je het winkeltje hebt gevonden. Volgens mij zie ik mijn foto's 🙂. Of toch niet. Ik ben
    beleef het weer opnieuw.
  8. Helma Bexkens:
    4 april 2019
    Ah, nog een Helma onder je volgers......... Heerlijk om zo onderweg te bekijken welke route je gaat nemen.Links om of rechts om of toch maar rechtdoor. Als het maar uitkomt in ........... Veel loop plezier met leuke ontmoetingen.
  9. Elisabeth:
    4 april 2019
    Geweldig Imre en ja het is nu nog rustig, wij gingen door naar de camping stukje verderop en toen stromende regen opeens, alles drijfnat. Nou ja je moet alles meemaken. Ben benieuwd welke je weg je morgen gaat kiezen, wij kozen voor Never, geen spijt van gehad.
    Bonne chance et bon chemin pellegrin!
  10. Mimi:
    5 april 2019
    Mooie foto’s geven goed weer met je verhalen, hoe je pelgrims tocht is. Boeiend Imre je bent al zo ver het is ongelofelijk. Mooie reis morgen !
  11. Margriet Mooij:
    5 april 2019
    Ja, een steile klim naar de kathedraal . Wij zijn fietsend boven gekomen,pfff. Prettige wandeling verder!