De spoorbaan

13 maart 2019 - Eghezée, België

Tienen naar Nouville-surMehinge. 25km.

Gisteravond nog even lekker met Marina over de camino's gesproken.Zij heeft ook de france, de norte en de Portugese gedaan. Op de norte heb ik haar destijds ontmoet. Allerlei gegevens uitgewisseld onder het genot van bier en wijn. Was heel gezellig. Vanochtend  niet zo vroeg er uit. Heerlijk ontbijt gehad en Marina wandelde tot en met Hoegaarden mee. De bierstad. De kerk daar in geweest en daar hangt Jacobus in glas in lood met de schelpen om zijn nek. Bij Maria even een kaarsje opgestoken. Het gemeentehuis bezocht voor een camino-stempel  en op pad. Marina liep nog even mee tot aan de route en zwaaide mij uit. Bedankt Marina voor de gastvrijheid. Nou de route tot Namen is verder heel eenvoudig . Je volgt de schelpen en eigenlijk nog eenvoudiger de oude spoorbaan, waar ze een fietspad op hebben geasfalteerd.  Hele lange rechte stukken, zo duidelijk als wat, kan niet verkeerd. Gelijk maar doorgelopen tot aan het overnachting want, behoudens in Geldenaken, was er niks van koffie of zoiets. In Geldenaken gingen net de scholen uit, dus alles aan lunchroom en frituren was ramvol . Onderweg op een lang kaal stuk kwam er een enorme bui met veel wind.  Maar goed dat ik een prima Jack aan had, want het was bizar. Maar de bui was zo weer over ook, maar wel nat. Nog voor ik bij het adres aan kwam was alles alweer droog. Gister had Marina al voor mij een overnachting gereserveerd in Nouville-sur-Mehinge. Alleen was de communicatie een beetje verkeerd gelopen. Marina deelde mij mede dat de gastvrouw er pas om 6 uur was. Dus als ik er eerder was ik zelf ergens in het dorp maar wat moest eten. Prima, no problema, Ik kwam er aan en inderdaad niemand aanwezig. Dus ik opzoek naar iets waar jij wat kon zitten. Nou,helemaal niets in het dorp, Ik bij een suhsi bar naar binnen en op mijn beste Japans geraagd of ik even hier wat kon zitten en drinken, want het idee dat hij nog niet open was, bleek te kloppen. Iets van een biertje, une bierre???  . Nou die had ze wel. Biertje gekregen en op de vraag, of liever gezegd toen ik mijn portemonnee uit mijn zak haalde, zei ze , nee, nww. gratis. Nou ben ik daar altijd wel voor te porren. Dus op een kruk in de hal, mijn biertje opgedronken en hartelijk bedankt. Nou terug richting het huis, nog niemand aanwezig. bij een pattesserie iemand aangehouden die net wat brood zou halen. ik vroeg of er in het dorp wat te eten was. Gelukkig kon hij 2 woorden Nederlands. Nooit weg. ja, drie kilometer verderop is een restaurant. Hij bood aan mij daar heen te brengen. Hoe ik terugkwam zou ik wel weer zien. Ik zei dat ik bij het huis even verderop mijn rugzak ging neerzetten. Hij pikte mijn daar wel op. Ik even een stukje terug. Zie ik bij het huis een auto staan. Ik dacht bel toch maar even. Nou, de gastvrouw had gelijk door dat ik het was. kom binnen,kom binnen, op zijn Engels. Ook prima. De auto kwam aanrijden en ik bedankte hem hartelijk en vertelde dat het niet meer nodig was. Jacobus ( en vanochtend het kaarsje bij Maria) bedankt weer. Mooi adres, aardige mevrouw en straks gewoon meeeten . Kon nog net het laatste stuk van Parijs-Nice meemaken, want ze was een wielerliefhebster. Nou ik ook. Biertje erbij en hoppa. Morgen nog 19 naar Namen. Mooi rustig dagje weer, langs de oude spoorbaan.

groetjes allemaal weer,

Imre

1. Willy Eradus:
    Mooie foto's!
  2. Wilma Raats:
    13 maart 2019
    Mooie foto’s en weer een dag kunnen genieten van je mooie verhaal 😁 dank je wel! Fijne avond en morgen weer een goeie dag 👍
  3. Anna Dijkstra:
    Mooie foto’s!
  4. Janneke:
    13 maart 2019
    Wat brengt een Camino toch bij iedereen verrassende dingen op je pad.
  5. Astrid:
    13 maart 2019
    Mooie verrassingen weer op je pad; iedere dag weer nieuw. Veel plezier morgen !
  6. Mimi:
    13 maart 2019
    Weer leuk om te lezen en alweer zo'n eind op pad. Hopelijk morgen wat beter weer. Groetjes Mimi
  7. Amico Guiseppe:
    13 maart 2019
    Hallo Imre, je komt in de buurt waar Nederlandse wielerhistorie geschreven werd. In Mettet werd Trijnie Fopma op een woensdag wereldkampioene op de weg bij de dames. Later op zaterdag Andre Gevers bij de amateurs. En op zondag liet Henny Kuiper in Yvoir Eddy Merkxs, Roger de Vlaeminck en consorten een Poepie ruiken. dat gebeurde in 1975.. En wij waren erbij!!!!!! en course.
  8. Miranda:
    14 maart 2019
    Blijf geweldig om elke dag jou verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Succes weer vandaag
  9. Marina RENDERS:
    14 maart 2019
    Hallo Imre, het was heel leuk je hier in mijn huis te hebben. Ik ga je blog zeker nog volgen! Buen Camino x