Is er leven na de camino?

25 juni 2019 - Hoogwoud, Nederland

Hoogwoud,

Ja, dat heb ik mij de afgelopen dagen wel eens afgevraagd. Na een wandeltocht van 110 dagen in alle rust, zonder nieuws, alleen met jezelf en met medelopers. Je komt Santiago binnen en dan weet je het is klaar. Niet meer hetzelfde ritme van de camino . Slapen, ontbijt, wandelen, biertje, eten, slapen en de volgende dag weer hetzelfde ritueel. Alleen de kilometers, de omgeving en het weer zijn anders. Hoe leg je dat uit. Ik heb het aan medepelgrims gevraagd hoe zij dat doen als ze thuiskomen. Zelfde antwoord. Het is niet uit te leggen. Je moet het voelen, ondergaan.

De tocht is voor mij wel weer een groot feest geweest. Prachtige start met het rijwielbroederschap en mijn kinderen en kleinkinderen bij het Mariakapelletje in Hoogwoud, Zuslief die een stukje meeliep , de wegzending in Vessem. De storm en regen in België met omgewaaide bomen op je pad. De hel van Noord Frankrijk met kilometers tractorwegen door landerijen. Geheel onverwacht mijn verjaardag gevierd met mijn jongens, die mij verrasten. Vezelay, Nevers, en een prachtige overnachting bij Bonneblond met veel gastvrijheid, Schoonzus Jacqueline die 14 dagen heeft meegelopen en wat leven in de brouwerij schiep, Met Hans, Pauline en Andy de Pyreneeën over en heel de route de france met Hilly doorkruist tot Santiago. Rozenkrans van Margriet neergelegd bij het Cruz del Ferr. Stuk voor stuk , de landschappen, de momenten en medepelgrims, allemaal pareltjes op mijn pad naar de kathedraal. Ik heb er iedere dag van genoten. 2600km zonder blaren of verdere ongemakken, op een ontstekingstje na. Dan ben je wel gezegend. En een kilo of 16 lichter uiteindelijk.

Dan kom je thuis. En dan? geen flauw idee.  Eric die op schiphol stond, de kinderen en kleinkinderen die je hartelijk weer welkom heten. Sommigen keken of ze een geest zagen. Ja, ben wat afgevallen. De eerste dagen door het huis gedwaald. Lineke, degene die op mijn huis gepast heeft, heeft het weer netjes achtergelaten. Je wilt van alles, maar er komt niks uit je handen. Gelukkig begint mijn agenda weer wat vol te lopen en komt er weer een beetje structuur in. Het is wel weer even wennen.

Ik wil de familie, alle volgers, lezers, vrienden, de besloten facebookgroep van de camino  en bekenden bedanken voor het lezen van mijn blog en hartverwarmend hoe de reacties waren. Het was zo tof dat iedereen meeleefde. Geweldig. Het was een enorme steun voor mij.

HARTELIJK DANK.

De foto die ik nog plaats hing aan het raam toen ik thuis kwam. Zo mooi.

Ik wens iedereen het allerbeste en heel veel groetjes van

Pelgrim Imre

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ronald Lijster:
    25 juni 2019
    Dank voor je dagelijkse berichten Imre. Ik mis ze zelfs een beetje. En inderdaad.... het is niet uit te leggen. Het ga je goed kerel.
  2. Tiny:
    25 juni 2019
    Ontroerend! Een hele mooie samenvatting...
  3. Wilma:
    25 juni 2019
    Mooie samenvatting van je reis en je thuiskomst. Zo herkenbaar, dat gevoel van het missen van walk-eat-sleep-repeat en alles wat daar onder valt en inderdaad niet uit te leggen (althans, ik heb het ook niet voor elkaar gekregen) aan mensen die het niet ervaren hebben. Ook het door het huis dwalen en niks uit je handen komen is erg herkenbaar...
    Fijn dat ik mee mocht genieten van je reis, dankjewel!
    Blijft 1 vraag in mijn hoofd zitten: hoe gaat het inmiddels met je zwager?
  4. Christine Demuynck:
    25 juni 2019
    Voor mij speelt die vraag ook door het hoofd? Is er leven na de camino. Volgend jaar verlaat ik mijn albergue. Afsluiten van een leven als hospitalero met iedere dag andere ontmoetingen...Hoe zal mijn leven als gepensioneerde eruit zien??? Verder gaan met mijn leven in Spanje... Ik zou zeggen geniet van het comfort van je huis, de rest zal ook wel in zijn plooi vallen... Jeetje 16 kg afvallen.... En je schreef altijd over eten??? Ik zat te watertanden als ik je vele verhalen over eten en drinken las... Het ga je goed Imre... Ik genoot van je belevenissen. Buen camino.
  5. Gert Pot:
    25 juni 2019
    Ik begrijp wat je bedoeld mbt het uitleggen van je belevenissen
    Zoals je weet van vorige camino’s is er een leven alleen 1 met nog meer ervaringen die je hebt opgedaan en die je ongetwijfeld zult gebruiken
    Bon camino op je pad, ik heb er veel herkenning in gelezen, dank hiervoor🙏
  6. Wilma Raats:
    25 juni 2019
    Bedankt vh meereizen met jouw prachtige reis, het ga je goed Imre 🙏
  7. Brigitte Vis:
    25 juni 2019
    Bedankt Imre, heb genoten van je verhalen zal ze missen!Geniet vd zomer ☀️☀️☀️
  8. Albert Visscher:
    25 juni 2019
    Dank je dat we met mee mochten reizen. Fijn dat je het op deze manier afsluit. Buen Camino!!
  9. A. Jacobs:
    25 juni 2019
    Net als je tocht is dit ook weer heel herkenbaar. Voor mij heeft het echt wel wat weken geduurd eer ik geland was thuis. Mensen denken het te snappen maar niets is minder waar. Niet pelgrims hebben toch een heel ander beeld en uitleggen heeft geen zin. Je moet dit gewoon meemaken of meegemaakt hebben om te begrijpen. Het laat mij nog steeds niet los. Afgelopen weekend naar de film Camino geweest en volop genoten. Ik hoop dat ik nog een keer voor kortere of langere tijd op weg kan gaan.
    Ik heb genoten van jouw verslagen en in gedachte meegelopen. Dankjewel hiervoor.
    Het ga je goed.
  10. Janine Verhaaf:
    25 juni 2019
    Hartelijk dank voor de dagelijkse verslagen van je belevenissen, ik heb er enorm van genoten en keek elke dag weer uit naar je verhalen.
  11. Marianne:
    25 juni 2019
    Alles is al gezegd en geschreven ❤
  12. Wil Vermaas:
    25 juni 2019
    Imre, dank je wel voor de dagelijkse verhalen. Ik ga ze missen. Thuiskomen is landen, veel geluk op je "wandelpad".
  13. Janneke:
    25 juni 2019
    Imre dank je wel voor je dagelijkse verslag! Het fijne van een pelgrimstocht vind ik, dat je iets moois hebt ervaren dat altijd bij je blijft. Nogmaals bedankt PELGRIM🍀
  14. Astrid:
    25 juni 2019
    Bedankt voor jouw verhalen iedere dag, het hoorde er dagelijks bij om je blog te lezen en hierin in te leven. In mijn beleving had de weegschaal 16 kilo Meer moeten aangeven, om te lezen was het vrijwel dagelijks ook een culinair feestje.
    Nu weer thuis met de mooiste herinneringen in je rugtas. Het meest boeiend is denk ik om al die ervaring nu in het leven te gaan inpassen. Soms lastig omdat je er niet overal aansluiting mee kunt vinden, maar vooral is het van grote persoonlijke waarde. Het maakt je sterker en meer open naar de wereld om je heen.
    Ik wens je al het goede !
  15. Clarie Bart:
    25 juni 2019
    LIFE is a Camino, geschreven op een afstandpaaltje onderweg.(op weg naar Leon)
    Pelgrim zijn is een voorrecht, te blijven is een wens en opdracht. Alle goeds voor jou thuis, fijn om alles te volgen. Top!
    Digitale knuffel, onbekende volger maar medepelgrim
  16. Jan steen:
    25 juni 2019
    Met heel veel plezier elke dag je blog gelezen altijd weer een mooi verhaal imre nu weer het hoogwoudse toe vinden
  17. Heleen en Gerard:
    25 juni 2019
    Dank je wel voor je prachtige verslagen. Het duurt volgens mij best wel een tijd voordat je weer “geland” bent.
    Groet, Heleen
  18. Pim:
    25 juni 2019
    Dank je wel Imre dat ik mee mocht lezen en mij zo deelgenoot voelde. Succes bij het “aarden”. Met sportieve groet, Pim
  19. Ellen:
    25 juni 2019
    Beste Imre , mooi verslag van je ervaringen Imre ! Ik mis het best wel ..hoorde al bij de dagelijkse vaste ijkpunten.keek er echt naar uit .wens je alle goeds en houd het goede vast van deze reis ! Een digitale vaste volger
  20. Joop Jansen:
    25 juni 2019
    Beste Imre, bedankt dat ik mee mocht op je pelgrimstocht.
    Heb genoten van je super foto’s en mooi verhalen. Het was een feest der herkenning. Inderdaad ook dat thuis kom gevoel. Dat begrijpen alleen mede pelgrims.
    Het ga je goed. Buen Camino
  21. Erika:
    25 juni 2019
    Ha Imre, ik sluit mij aan bij de andere volgers. Heb enorm genoten van je verhalen en zei gister nog tegen Cor ik mijn dagelijkse ritueel mis, jou blog lezen dus! Het ga je goed en jij vind vast wel een mooie weg of pad om in te slaan en door te gaan. Bedankt voor het delen!🍀😚
  22. Patrick kleuver:
    25 juni 2019
    Imre, nogmaals gefeliciteerd met je prestatie. Vorig jaar heb ik ook even lopen zoeken bij mijn terugkomst. Het pad ga je zeker terug vinden maar de ervaring blijft altijd in je hart zitten. Ik hoop dat je netzo als ik vaak je verhaal mag delen met de mensen om je heen.
    Misschien kan ik je het gevoel in september nog een beetje laten beleven als ik weer onderweg ben naar Santiago. Het is een virus. Succes met het leven na de camino, Buon Camino.
  23. Karin:
    25 juni 2019
    Dag Imre, wat fijn om nog van je te horen en wat een prachtige foto hing er thuis op je te wachten. Ook een vergroting waard, net als die andere voor de kathedraal! Jouw ervaringen zijn een geschenk voor de rest van je leven. Ze zullen altijd deel van je blijven uitmaken, dat kan niet anders. Dankjewel dat je deze ervaringen met ons hebt willen delen! En misschien komen we je weer tegen op een volgend avontuur! 🙏👣🕍
  24. Helene Van veen:
    25 juni 2019
    Dat zal wennen zijn . Ik bond het ritme in de 3 weken die ik op pad was al heerlijk.
    Mooi om “ mee “ te kunnen lopen Imre.
    Veel succes met acclimatiseren
  25. Lidy:
    25 juni 2019
    Een ervaring om in het hart te sluiten... na te genieten en te koesteren.... wie weet komt er nog een vervolg... een hartelijke groet
  26. Ella:
    25 juni 2019
    Ja zal wel vreemd zijn na zo'n tocht weer thuis, maar er komt vast wel weer wat leuks op je pad. Leuk dat ik een ieniemienie stukkie heb mee mogen ervaren. Groetjes
  27. Ria van de Ven-Landzaat:
    25 juni 2019
    Fijn nog een laatste samenvatting van je camino en je gevoelens nu je thuis bent te lezen.
    Zowel dit als de vele reacties zijn zo herkenbaar, Ik mis je dagelijkse verslagen verschrikkelijk, maar zo is het eenmaal....er komt een einde aan.
    Nogmaals hartelijk dank en alle goeds voor de toekomst!!! Wellicht nog eens een camino?!?!
  28. Andy:
    26 juni 2019
    Mooi om ook nog even te horen hoe het je vergaan is na je thuiskomst. Verder alles al gezegd. Een onvergetelijke ervaring! Het ga je goed Imre 🍀
  29. Dineke van Geel:
    26 juni 2019
    Sluit me aan bij hetgeen hierboven al gezegd is. Fijn dat ik mee heb mogen lezen over jouw ervaringen. Heb ervan genoten. Jouw verdere camino is gevuld met prachtige ervaringen die je leven verrijken.
    Ben zelf nog aan de wandel en vraag me ook af hoe dat dadelijk thuis verder zal gaan.
  30. Ad Huizing:
    26 juni 2019
    Ik mis je dagelijkse stukje nu al. Dank dat ik op deze wijze mee mocht lopen. Het ga je goed man.
  31. Jack van Delft:
    26 juni 2019
    Met veel respect voor je heb ik genoten van je zo mooi beschreven voetreis. Ik wens je gezondheid en geluk, op naar een volgend doel. En ik ben begonnen om je fietsreis door Europa te lezen, is mijn zwarte gat niet zo diep...
    Groet, Jack (in Duitsland)
  32. Helma:
    26 juni 2019
    Beste Imre, dank je wel dat ik "met je mee mocht lopen". Heerlijk zo'n feest der herkenning. Ik heb van je genoten. Nogmaals DANK!
  33. Miranda:
    26 juni 2019
    Bedankt dat we mochten mee genieten van jou reis. Ik mis je verhalen wel heb genoten elke dag. Weet nu wel wat we kunnen verwachten in september op onze eerste Camino.
  34. Margriet Mooij:
    26 juni 2019
    Na een week ben je ook zo weer helemaal thuis! Jij hebt vast al weer nieuwe plannen denk ik😉 bedankt voor je verslagen Imre.
    Tot ziens👋🏻
  35. Margreet:
    26 juni 2019
    Zo uniek, bijzonder, speciaal vrij op pad Het blijft onvergelijkbaar , niet te beschrijven maar helemaal jouw mooie beleving die steeds met je meegaat .
    In september mag ik zelf drie weken op pad, heel veel zin in
    Dank voor het mogen meelezen met jouw reis , je reis gaat nu verder naar binnen en buiten, alle goeds gewenst
  36. Cees Schoutsen:
    26 juni 2019
    Mooi verhaal weer man, sterkte met de post Santiago gevoelens en sterkte en succes gr Cees
  37. Simon Swart:
    26 juni 2019
    Mooie afsluiting Imre. Genoten van al je verslagen en keek er elke dag weer naar uit. Miste al even de afsluiting maar hiermee prima neer gezet_ Zie je morgenavond weer op de Molenvergadering, groetjes, Simon & Tina
  38. Maria Franssen:
    26 juni 2019
    Dag Imre, fijn dat je goed thuis bent aangekomen. Het maar moeizaam voegen in een dagelijks patroon herken ik wel. Ik heb genoten van je verhalen en wens je veel goeds en de Camino zal nooit echt weg zijn. Buen Camino!
  39. Willeke:
    Hallo Imre,
    Dank je voor het mogen meegenieten van je reis. Keek er dagelijks naar uit.
    En al was mijn reis iets kleiner, ik herken het weer thuiskomen/ thuis zijn.
    Groet Willeke
  40. Corry Pronk:
    26 juni 2019
    Zal inderdaad vreemd zijn om met een lege agenda in je vertrouwde omgeving je draai weer te vinden. Maar ook dat zal weer goed komen. Bedankt voor al je mooie verhalen Imre!
  41. Piet Valkenburg:
    27 juni 2019
    Tja, er is al heel veel gezegd hierboven. Ik heb respect voor de tocht die je ondernomen hebt en ik wil je bedanken voor de leuke verhalen! Groet van een handbike-camino-ganger.
  42. Wim en Marianne:
    28 juni 2019
    Irme nog bedankt voor jou verhaal het bracht zoveel herineringen te weeg plaatsen waar wij geweest waren. Geweldig het gaat jou goed ja hoe pak je de draad weer op dat zal jou vast wel lukken je blijft een hele tijd vol van de tocht andere mensen die de camino niet hebben gelopen staan vaak schaapachtig te kijken van die is gek maar mede lopers begreipen het heel goed. Heel veel sterkte het gaat jou goed groetjes van Marian en Wim Brundel uit Amersfoort.
  43. Marina Ootes:
    28 juni 2019
    Imre, super gedaan, ga je verslagen missen! Bedanktxxx
  44. Ria v Stam:
    28 juni 2019
    Imre ook wij moeten afkikken. Geen blog meer van je in de avond, een raar gevoel in het begin. Nu weer in het ritme komen met alles. Dat gaat je ook weer lukken. Maar het waren mooie momenten. Wij zijn trots op je. Nu op naar de 4 daagse, jij loopt ze wij fietsen hem . Groetjes van ons.
  45. Mimi:
    3 juli 2019
    Imre, een wat late reactie. Ik heb me belangstelling je Camino gevolgd. Ik hoop dat je de vriendschappen en mooie herinneringen lang met je mee kan dragen.
    Beste wensen, Mimi.