Klimwerk

16 april 2019 - Crozant, Frankrijk

Van Gargilesse naar Crozant. 22km

Gisteravond heerlijk gegeten in het restaurant van het Nederlands echtpaar. Entrecootje, medium met sla en patat. ja, ze weten de Nederlanders wel te verwennen. En vergeet de majo niet. hele restaurant in opwinding bij de Tv naar de brand in de notre dame. ramp voor het land. De ahhh's en ohhh's niet van de lucht. Dat is voor de Fransen heel wat. Stuk geschiedenis naar de haaien. Vanochtend opgestaan met regen. Dus de regenjas aan,maar na een kilometer kon ie weer uit en het is verder droog gebleven. Toch nog wat aan mijn jas gehad hier in Frankrijk. Mag overigens niet klagen over het weer. Nederland 2 dagen regen, belgie 3 dagen en dat was het zo een beetje met de regen. Vandaag gelijk de beklimming in. Zweten met die ouwe. En zo ging het eigenlijk de hele rit. Heuvel op en heuvel af en niet van die lullige heuveltjes. Beetje het Limburg gevoel van de keutenberg. Bij wielerliefhebbers wel bekiend. 22 procentje dingen. Voor velen afstappen en verder lopen. Voor eguzon nog een listige afdaling over een smal paadje. De regen had zijn werk gedaan en het was glibberen en glijden over de stenen en grond. Ben niet zo een held in afdalen en zeker als het smal is. Dus de pelgrims stok erbij genomen en zo naar beneden gegaan. Duurt wel even voor je beneden ben, maar wel veelvouden de boel. Daarna in Eguzon eerst maar eens kijken waar de koffie is en een broodje. Alle bars en restaurants open, maar pas na 12 uur iets van eten. Het was 11 uur. Dus bij de bakker langs en een heerlijk sandwich gehaald en demonstratief voor een van die restaurants op een bankje opgegeten. Toen ze keken nog even het brood omhoog gehouden en zo iets van krijg de hik maar. Daarna nog een kleine 7 naar Crozant.l Wel weer heuvel op en af. Bij Crozant helemaal naar beneden, brug over en ja hoor nog een forse klim naar het dorpje. Hebben ze nog net even iets steiler gevonden naar de kerk. Pffffffft. Boven en op zoek naar de Albergue de pelerin. Briefje op de deur. Sleutel halen  bij het café iets verderop. Daar naar toe. Heeft u gereserveerd. Nee, hoezo:? heb gister gebeld werd niet opgenomen en vandaag ook niet. Alles complete.. Krijg nou wat. 2 hotels in het dorp, allebei rond de 60 euro en dan heb je nog geen eten. Ik naar de mairie. Dat is het gemeentehuis van het dorp. Nou, toen maar weer eens mijn hopeloos gezicht opgezet. Heeft u geen losse matrassen, slaap ik wel op de grond.l Tuurlijk hadden ze die als nood. Nou, ik ben de nood. Uiteindelijk ging ze overstag. Na, je bent ooit regelateur geweest bij het bedrijf waar ik 35 jaar gewerkt heb, dus je weet een beetje hoe de hazen lopen. Inschrijven en sleutel mee. 80 keer merci beaucoup gezegd en op naar de matrassen. Nou het ligt prima, kachel dichtbij. Dus nog even het dorp in, biertje gehaald. En kwam ik old Mac tegen. Een schot in zijn kiel. Hij kwam uit Edinburgh en maakte onderweg schilderijen. O.a. van de ruine. Hij schildert wel aardig. Straks eten in het restaurant in het dorp. Pelgrimsmenu voor een pelgrimsprijs. 6,50 euro. Voor morgen alvast wel mijn overnachting gereserveerd. Je weet maar nooit. Inclusief eten en ontbijt. Het is nu 17.00 uur en er is nog niemand gearriveerd hier. Ik ben benieuwd wat er nog komt en of er nog wat komt.

Groetjes allemaal en morgen op naar La Souterraine. Zo'n 24km  en volgens de barjuffropuw lichter dan vandaag.

Imre

1. Wim en Marianne:
    16 april 2019
    Hier vanaf Valance naar O Porrino in Spanje mooi weer, gisteren en eergisteren hiet veel regen vanaf Tui is het ook heel druk het gaat jou goed groetjes van Marianne en Wim.
  2. Tiny:
    16 april 2019
    Ja Imre ; Franse gebruiken! Je houdt van het land of niet, van 12-2 of 3 gewoon lekker eten en daarna weer verder! Het is natuurlijk een sport van de pelgrim om als pelgrim in alle eenvoud te reizen, heel veel wandelplezier en mooie ontmoetingen gewenst!
  3. Margriet en Pierre:
    16 april 2019
    Pierre, mijn man, logeerde in 2004 ook in het plaatsje Eguson en wel op 16 mei. Mijn verjaardag. Hij geniet mee met het verhaal en de foto's.
  4. Pé Veldt:
    16 april 2019
    Mooi verhaal Imre! Je zit lekker in je ritme. Volhouden zo. Wij vetrekken vrijdag richting Normandië, camping bouwen, via Omahabeach naar de erevelden en dan naar huis fietsen. Voor jou nog veel succes.
  5. Amico Guiseppe:
    16 april 2019
    ja dat is toch wat op weg naar je croissant crozant, niets te eten, dan moet je jezelf redden en dat lukt je ook. Dat je morgen ga dalen licht voor de hand want je moet naar de kelder. die plaats heet niet voor niets sousterrain (la souterraine) je weet wel bij de VenD in Alkmaar moet je ook de trap af naar beneden. vooruit sterkte ermee.
  6. Elisabeth:
    Hoi Imre,
    Je weet jet wel weer spannend te maken maar toch een slaapplekje. Zal de komende dagen wel niet meevallen. Ik meen mij te herinneren dat het in La Souterraine ook niet eenvoudig was, we vonden uiteindelijk onderdak bij hotel Jinjaud. Sterkte maar vooral veel plezier!
  7. Simon Swart:
    Dat wordt met een croissantje in het Souterain, Imre 🤓
  8. Ronald Lijster:
    16 april 2019
    Mooi Imre. Vol bewondering lees ik je verhalen met de vraag of ik dat ook zou kunnen.
  9. Josefine:
    16 april 2019
    Hoi Imre, dat is ook gek....alles vol gereserveerd en om 17:00 uur nog niemand. Hopelijk kun je vanavond gewoon in een bed slapen. Ik sliep in la souterrain bij Engelse mensen in huis. Soort b&b met avondeten en ontbijt. Fijne avond en morgen bon camino josefine
  10. Astrid:
    16 april 2019
    Het is wat met de Notre Dame, voordeel: het houdt het werk in de wereld !
    In elk geval weet jij je prima te redden met alles wat op je pad komt; ook weer mooi als het gelukt is om een goed plekje te vinden.
    Voor morgen weer veel succes en plezier!
  11. Leander:
    16 april 2019
    Heb vorig jaar ook gereden in die omgeving. En drie dagen gietende regen. Naar het schijnt noemen de Fransen die streek niet voor niets: Chateau d’eau, vertaald naar het Nederlands, de pispot van Frankrijk.
    Doe zo verder. Aangenaam je te lezen, Imre.
    Buen Camino.
  12. Elma:
    17 april 2019
    Morgenochtend een mooi stukje langs de rivier, daarna veel asfalt. Nog ergens een Engelse dame die 'n leuk cafeetje heeft en de pelgrims verwend. In La Souterraine bij 't pelgrimsonderkomen van Nicole? Voordat je daarheen gaat alvast even je boodschappen doen, hoef je de ochtend erop niet terug naar de stad. De ohs en ahs zijn volgens mij over de hele wereld gegaan, met ongeloof naar 't nieuws over de Notre Dame gekeken. Ultreia!
  13. Wilma:
    8 mei 2019
    Hahaha mooi dat je zo hopeloos kunt kijken dan :P