Allemachies koud

14 april 2019 - Cluis, Frankrijk

Van Sarzay naar Cluis.20km

Net nadat ik mijn blog had afgesloten kwam Christiaan, een Franse pelgrim binnen. Ook mijn leeftijd. Gezellig zo in de blokhut. Hij vertelde mij dat Guy het zo rot vond dat ik geen Frans sprak en geen eten had, dat hij maar ging koken en dat er eentje bijkwam was geen probleem. Ja, ik kan best wel onbeholpen kijken af en toe als het moet. Dus om 7 uur werd er een grote stoofpan met kip met pasta binnengebracht en een fles wijn. Feestje dus. Nou, complimenten voor Guy, met zijn 82 jaar prima gekookt. In de blokhut bleek de electrische kachel het niet te doen. Dus voor de nacht  alle dekens gecharterd die er maar waren en daar onder gelegen. Maar met de nacht werd het kouder en kouder. Dus geslapen in wandelkleding en sokken aan. Het vroor gewoon. -4. Omdat het beekje kabbelde moest ik naar het toilet. Bijl mee om het ijs op de toiletpot stuk te slaan. Ja, toilet was buiten. OMG, wat verschrikkelijk koud. Niet gewoon koud, maar behoorlijk heul heul heul koud. Nog voor de plas de grond bereikte waren het ijsblokjes. 's ochtends had Guy het brood aan een zak aan de deurknop gehangen. ja, we hadden het haakje op de deur gedaan. Je weet nooit of er een hert naar binnenkomt. Maar ach, had wel wat geweest. Nou, doe je gewei af en kiom er naast liggen. Lekker warm. Vanochtend eerst maar de waterkoker aan voor een bak koffie. Handen warmen aan de koker. Dik in de kleding. Broodjes bevroren en gedoopt in de koffie. Dat was prima te doen. En op gegeven moment maar op pad. Muts op handschoenen aan en gaan. Het rijp stond op de velden. De zon deed verwoede pogingen door te breken en ja hoor, opeens was er warmte van de zon,. Heerlijk de zon op je huid. De jas uit en gaan. Het was geen lange dag vandaag. 21km. Het is zondag niet waar? in Neuvy Saint Sepulgre heerlijk de koffie met nog 8km te gaan. Het was net 11 uur. Onderweg nog even aan Christiaan verteld dat ik koeien fluisteraar was. Hij kijken. Ze stonden verderop in de wei. ik fluiten. En ja hoor daar kwamen ze op het hek aan gemarcheerd. Allemaal weer kijken wie dat nu weer waren. Christiaan  foto's maken.Ja, ik was het al wat gewend. Daarna rustig op naar het overnachtingsadres. Een kerk herberg. Maar we vonden allebei voor we naar de kerk gingen dat we wel een biertje hadden verdiend met al dat koude nachtelijk gedoe. Daarna de sleutel gevonden onder de steen en naar binnen. Hier brande wel de kachel. Om 3 uur inkopen gedaan bij de super en straks gaan we koken. Mooi, weer leuk. Geen TV en ook niet in het restaurant ( die ging overigens om 5 uur dicht) om Parijs-Roubaix te zien. Jammer, maar helaas. Morgen de overnachting ook al geregeld. Maar 15km naar garglisse. Dag er op naar Crozant. Komt ook beter uit met de weer te dure overnachtingen verderop. Prima zo een dagje lummelen op de Camino.

Verder wens ik iedereen nog een heel fijne zondagavond toe en degene die morgen weer naar de baas moeten een fijne werkdag.

Imre

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lida Jonkers:
    14 april 2019
    Weer een mooi verhaal Imre, zo weet je van de kou nog iets leuks te maken
  2. Astrid:
    14 april 2019
    Je ziet het voor je dat Guy binnen komt met die heerlijke stoofpan met kip; met die kou heb je goed eten wel nodig. Mooi verhaal met het nachteljk gedoe, dat blijven de bijzondere herinneringen.
    Lummelen mag... zeker op de Camino !
    Veel plezier en succes morgen !
  3. Amico Guiseppe:
    14 april 2019
    ja Imre, je hebt apostelen en martelaren, het was dus flink martelen vannacht. Misschien wordt je er voor beloond, Paris-Roubaix is ook een marteling, voor fiets en mens, maar op het eind is er de victory. Gilbert was de meester de rest martelaren. Volgende week weer anderen. ik bereid mij ook weer voor op de AGR. jij ook weer suk6.
  4. Margriet en Pierre:
    14 april 2019
    Hoort al helemaal bij mijn dagritme. Na de warme hap jouw verhaal lezenWarme avond gewenst
  5. Joop Jansen:
    14 april 2019
    Pelgrimeren is ook werken. Slapen, opstaan, inpakken, wandelen, eten, en weer slapen. Het is alleen leuker dan naar je baas te gaan.
  6. Elza:
    14 april 2019
    Je gaat hartstikke goed, Imre. Waar je nu loopt ben ik nog niet geweest...heel leuk om te lezen....start pas 13 mei in Bouzais(onder Saint-Armand-Montrond/Orval)...
  7. Elisabeth:
    14 april 2019
    OH dat was dus een nachtje afzien en hier blijft het de komende dagen ook nog onder nul! Mooi verhaal weer dat houd je er dan wel aan over! :) Nog even een tip Imre volgend weekend is het Pasen dus op tijd een slaapplek reserveren!